Video og presentasjoner fra NKUL 2018

Video

(opptak fra auditorium R1)

Se på YouTube: Mandag 7. mai | Tirsdag 8. mai | Onsdag 9. mai

Sesjon 1

pdf ikonS1A: Dataporten – en innovativ plattform for sikker og enklere datadeling i grunnopplæringen
Harald Torbjørnsen & Synneve Bottolfs

pdf ikonS1B: Slå to fluer i en smekk – Lek med ord og få økt digital kompetanse med minoritetsspråklige elever
Fredrik Zhang

pdf ikonS1C: 3D Thinking – Bruk av 3D printer i undervisningen på Kunst, design og arkitektur (KDA) på Vågen vgs
Brit Iren Hetland Haavik m/elever

pdf ikonS1D: Hvordan skreddersydd språkopplæring gjør språklærerne til superhelter
Olaf Husby & Matthew Smalley

Sesjon 2

pdf ikonS2B: Programmering og skaperglede
Kristine Sevik
Lars Kvenshagen Gimse
Vibeke Guttormsgaard

web ikonS2C: Ressursbanken det digitale verkstedet
Trond Hauge
Rune Berg

Sesjon 3

pdf ikonS3A: Fremtidens klasserom i lærerutdanningen
Ann-Thérèse Arstorp
Elin Bøen
Lisbet Rønningsbakk
Paolo Scarbocci

pdf ikonS3B: Er læringsanalyse svaret?
Nina Morlandstø
Brian Jørgensen

pdf ikonS3C: Svømmeopplæring nåtid og fremtid? – hvordan bruke IKT i svømme og livredningsopplæring?
Borgar Næss
Egil Gjølme
Alex Strømme

pdf ikonS3D: Lærer! Gi slipp på kontrollen – gi elevene hovedrollen!
Anne Grete Vik
Tina Navestad Haugland

pdf ikonS3E: Sosial fungering med nettbrett og mobil
Siw Klemetsen

pdf ikonS3F: Hva, hvorfor og hvordan deler vi lærere med hverandre?
Ellen Cecilie Romstad

pdf ikonS3G: FYMU – tidenes kuleste skolefag
Helga Falch Johannessen
Christine Løken Roa

Google presentasjon ikonS3H: GDPR og det vanlige klasserommet
Odin Nøsen

Sesjon 4

pdf ikonS4A: Grep – lag din egen oversikt over læreplanene!
Are Mjølsnes
Erlend Thune

pdf ikonS4C: Det ærlige foreldremøte om nettvett
Joakim Bjørklund

pdf ikonS4D: Fra Scratch til Python; Hvorfor skal alle lære koding?
Sturla Ingebrigtsen
Svend Øvrebekk

pdf ikonS4E: Store norske leksikon – sniktitt: mer læring med nytt design
Kjell-Olav Hovde

pdf ikonS4F: Støykansellering – om fremtidens digitalisering av samtalen i klasserommet
Sonja Nygaard-Joki

pdf ikonS4G: DVM-Pluss – nettbasert fordypning i matematikk
Frode Løbersli
Eskil Braseth
Eva-Britt Riise
Anna Krogstad

Sesjon 5

pdf ikonS5A: Vellykket kompetanseheving med MOOC
Magnus Nohr
Eva Bratvold
Ilka Nagel

pdf ikonS5B: Å logge seg på læring – Organisering av et digitalt klasserom
Kristine Haukenes
Silje Aspeflaten

pdf ikonS5C: Hvordan komme i gang med tekstbasert programmering?
Guttorm Sindre

pdf ikonS5D: Inkluderende bruk av spill i undervisningen
Espen Wilberg

pdf ikonS5E: Fleksibel opplæring – nettbasert tospråklig fagopplæring
Marit Lunde
Frode Løbersli

pdf ikonS5G: Dataspill i skolen – våre beste tips
Jørund Høie Skaug
Tobias Staaby

pdf ikonS5H: Mailand skaperverksted
Ellen Egeland Flø (vinner av Gullepleprisen 2018)

Verksted 1 og 2

pdf ikonV1A: Digg læring: vår tanke om heilskapleg digital undervisning
Ingvild Vikingsen Skogestad
Øyvind Opheim Rise
Monica Lauvik Fjeldstad
Siri Eide

pdf ikonV1B: Informasjonssikkerhet og personvern i skole og klasserom
Ida Thorsrud
Harald Torbjørnsen

pdf ikonV1C/V2C: Dataspill i skolen – kom i gang med enkle spill
Tobias Staaby
Jørund Høie Skaug

pdf ikonV1F: Hva er læringsanalyse og hvordan koble dette til egen undervisningspraksis?
Barbara Wasson
Cecilie Hansen

pdf ikonV1G: Fra idé til produkt – Hvordan presentere elevarbeider på spennende og varierte måter?
Hans Joar Lervik
Trond Åge Langtind

pdf ikonV1I & V2I: Google Expeditions og Virtual Reality i klasserommet
Ingveig Aronsen
Adrian Talleraas

pdf ikonV2A: Hør hvordan vi gjennomfører et helt nytt programmeringsfag, og lær deg Python på 57 minutter
web ikon[Kildekode]
Rune Mathisen
Tom Jarle Christiansen

pdf ikonV2G: Aktive, utforskende elever med moderne digitale støtteverktøy
Janneke Tangen
Øystein Berentsen

pdf ikonV2H: Praktiske tips til PfDK i klasserommet – verktøy for samhandling og kommunikasjon
Sigrun Lindaas Norhagen
Ellen Birgitte Johnsrud