Video og presentasjoner fra NKUL 2019

På denne siden finner du lenker til presentasjoner som er godkjent for publisering samt videoopptak av de sesjonene som ble filmet.

Onsdag 8. mai

Åpningsplenum

– onsdag 8. mai kl. 10:00-11:30

video ikonVideoopptak: Åpningsplenum med debatt om smarttelefonen i skolen

Sesjon 1

– onsdag 8. mai kl. 12:30-13:15

pdf ikonS1A: Korleis kan fagfornyinga forandre tanken vår om læring?
video ikonVideopptak av S1A
Ingvild Vikingsen Skogestad

pdf ikonS1B: Krav til universell utforming av IKT og fem råd for å kome i gang
Margrethe Berg Goksøyr

pdf ikonS1D: Endelig har jeg læringsdata om elevene! – det må da være fornuftig?
Kjetil Idås

pdf ikonS1E: Hvorfor vet ikke Google svaret?
video ikonVideopptak av S1E
Henriette Ibsen & Evelyn Kristensen

web ikonS1F: Å sette læring på (tanke)kartet
Sølvi Ellefsen & Chris Lund

pdf ikonS1G: Algoritmisk tenkning og programmering i fagfornyelsen
video ikonVideopptak av S1G (Pga. tekniske problemer mangler lyden i deler av opptaket)
Kristine Sevik & Vibeke Guttormsgaard

pdf ikonS1H: Digitalt samspill (Gulleplepris-foredraget)
Lisa Stornes

Sesjon 2

– onsdag 8. mai kl. 14:30-15:15

pdf ikonS2A: Hvordan undervise om bærekraftig utvikling etter nye læreplaner?
Mette Bjerkaas

pdf ikonS2B: Stories across borders  – En digital tilnærming til elever og studenters erfaringer
Jon Sverre Hårberg & Arve Leraand

pdf ikonS2C: Koding og skaperverksted i det 21. århundret
video ikonVideopptak av S2C
Øyvind Opheim Rise

pdf ikonS2D: Hva bør iGenerasjonen møte når de inntar skolen? Et foredrag om skoleutvikling, lærers profesjonalitet og digital didaktikk
video ikonVideopptak av S2D (Pga. tekniske problemer mangler lyden i deler av opptaket)
Simen Spurkland

pdf ikonS2E: Industrien på elevens digitale premisser – en digital brobygger
Haldor Hove

pdf ikonS2G: Mobil i skolen – Utfordringer og muligheter
Jan Frode Lindsø

pdf ikonS2H: Hvordan ser dybdelæring ut i praksis i 1:1-klasserommet?
video ikonVideopptak av S2H
Øystein Gilje & Bjørn Bolstad

Plenum – Paul Kirschner

– onsdag 8. mai kl. 15:30-16:30

pdf ikonWhat Should and Shouldn’t We Do with ICT / Modern Media in School (and Why)?
Paul Kirschner

Torsdag 9. mai

Plenum – Thomas Hylland Eriksen

– torsdag 9. mai kl. 09:00-10:00

video ikonHjerneforurensning som miljøproblem: om smarttelefonen og tanken
Thomas Hylland Eriksen

Verksted 1

– torsdag 9. mai kl. 10:30-12:00

video ikonV1A: Spillpedagogene – LIVE podcast
Tobias Staaby, Aleksander Husøy, Magnus Sandberg, Ragnhild Solberg, Halvor Thengs og Odin Nøsen

V1B: Verkstedsesjon: Drøftelser rundt og erfaringsdeling fra to nasjonale tiltak: Den teknologiske skolesekken & Digitalisering i lærerutdanning – Del 2 Digitalisering av lærerutdanningen 2018-2020
Ann-Thérèse Arstorp & prosjektledere fra digitaliseringsprosjektene

pdf ikonV1D: Min PfDK – lær om rammeverket og lag din egen digitale presentasjon på 90 minutt
Sigrun Lindaas Norhagen

V1G: Elevstyrt undervisning – digital sikkerhet
IKT-elever fra Heimdal vgs

pdf ikonV1H: Lego – Stem/steam og koding på en inkluderende og engasjerende måte med egenbygde roboter
Julie Ødegård Juul & Espen L. Wilberg

Verksted 2

– torsdag 9. mai kl. 13:00-14:30

pdf ikonV2A: IMTEL: innovative VR- og AR-verktøy for læring og trening
Mikhail Fominykh & studenter fra NTNU

pdf ikonV2B: Inkluderende opplæring –   tilrettelegging og bruk av lese- og skrivestøtte for elever med avkodings- og forståelsesvansker
video ikonVideopptak av V2B
Gitte N. Gjersdal

pdf ikonV2C: VR og 360 som pedagogiske verktøy
video ikonVideopptak av V2C
Tom Knudsen & Eivind Zakariassen

V2D: Dataspillet Peer Gynt – et spill om litteratur og livsmestring
May Brit Støve, Richard Barlow & Magnus Sandberg

V2E: Et sammensatt blikk på sammensatte tekster
Stine M. Brynildsen & Ilka Nagel

V2F: 3D-modellering med gratis programvare
Hanne Madsen

pdf ikonV2G: Dataspill for mellomtrinnet
Anders F. Trøan, Alexander W. Skog & Jørund Høie Skaug

V2H: Spillbaserte læringsopplegg for «fremtidsklasserom» – eksempel fra Rothaugen skole
Adrian Talleraas & Terje Pedersen

Sesjon 3

– torsdag 9. mai kl. 14:45-15:30

S3A: På vei mot ny pedagogisk praksis – etablering av eget IKT, samfunn og programmeringsfag ved Revheim skole
Eirik Jåtten

S3B: Fanfiction som metode i kreative skriveprosesser i engelskundervisningen
Lena Heide Brennand

pdf ikonS3D: Hva skjer når litteraturen i Den kulturelle skolesekken blir virtuell?
June Breivik, Kristin Stoltz Thomassen & Christian Marstrander

pdf ikonS3E: Aktive elever lærer best! Hvordan digitale verktøy bidrar til elevmedvirkning
video ikonVideopptak av S3E
Magnus Nohr

S3F: Bruk av teknologi for å få elever med alvorlig skolefravær tilbake på skolen
Maren-Johanne Nordby

pdf ikonS3G: Fra ensomme ildsjeler til felles digitalt løft
video ikonVideopptak av S3G
Jens Bonde Rydhagen, Håvard Dahle, Morten Oddvik & Maryann Rosenhave

pdf ikonS3H: Nye læreplaner – for en fremtid i endring
video ikonVideopptak av S3H
Ole Christian Norum

Fredag 10. mai

Sesjon 4

– fredag 10. mai kl. 10:15-11:00

pdf ikonS4B: En stille revolusjon i lese- og skriveopplæringen
video ikonVideopptak av S4B
Aina Bekke

S4C: Effektiv undervisning og læring i virtuelle klasserom
Bjørn Vadet

S4D: Kan vi bruke tingenes internett for å skape interesse i programmering?
Monica Divitini, Fufen Jin & Dag Rune Kvittem

pdf ikonS4E: IKT i undervisning og læring – erfaringer fra globalt samarbeid med klasse på Hawaii – hvordan og hvorfor
Kristin Skage & Heidi Anne Lien

S4F: Digitale læringsressurser – mer effektiv tid for læreren i klasserommet
Gitte Skjønneberg

S4G: Læring gjennom lek – bruk av spill i tverrfaglig engelsk/IKT-undervisning
Geir Haugen Vikan

S4H: Fremtidens eksamen og prøver – hvordan kan digitalisering støtte vurdering av kompetanse i fremtiden?
Øyvind Lind Kvanmo, Cathrine Hjulstad, Geir Holcman & Andreas Husby Christensen

Alle opptakene på ett sted

På NKUL 2019 filmet vi det meste av det som skjedde i tre auditorier: R1, R5 og R7. Alle opptakene vil du etter hvert kunne finne i denne YouTube-spillelisten:

Og du, abonner på YouTube-kanalen vår og, da vel?