Program torsdag

Målgruppesymboler:
B = Grunnskole 1-7
U = Grunnskole 5-10
V = Videregående
S = Skoleleder / Eier
L = Lærerutdanning
08.30 Registrering nyankomne
09.00 Plenum
  • Gullepleprisen
    • Utdeling av årets Gulleplepris
    • Vinneren vil holde foredrag i sesjon 4C
  • Plenumstaler
  • Emma Mulqueeny
    • Emma Mulqueeny (UK)
    • Google, Parliament, Young Rewired State
  • Rom: R1 (Videostreaming i R5 og R7)
10.00 Pause
10.30 Verksted 1 (Ta med egen PC)
  • +
    V1A: Kreativ programmering med micro:bit
    • Ved å lære elever å programmere i skolen gir vi dem mulighet til å uttrykke seg og være skapende og kreative med teknologi. BBC micro:bit er et engasjerende verktøy for å lære kreativ programmering. micro:bit er en bitteliten datamaskin med 25 LED lys, knapper, akselerometer, kompass, termometer, porter og mye, mye mer, som kan programmeres i nettleser med både blokkbasert- og teksbasert koding. I dette verkstedet skal vi programmere micro:biten med blokker (PXT editor). Vi skal se på grunnleggende programmeringsprinsipper, men også diskutere hvordan vi kan jobbe med programmering knyttet til fag som matematikk, fysikk, teknologi og design og kunst og håndverk. Verkstedet passer både for nybegynnere og de som har programmert tidligere. Ta med egen datamaskin, vi låner ut micro:biter og kabler.
    • Vibeke Guttormsgaard
      • Vibeke Guttormsgaard
      • Senter for IKT i utdanningen
    • Kristine Sevik
      • Kristine Sevik
      • Senter for IKT i utdanningen
  • +
    V1B: Scratch-programmering i norsk og matematikk på barnetrinnet
    • Har du lyst til å lære deg programmering, og samtidig få ett innblikk i hvordan det kan brukes tverrfaglig? Da er dette verkstedet i Scratch noe for deg. Scratch er et blokkbasert programmeringsspråk som er laget for at barn og unge skal lære seg programmering. Programmeringen kan sammenlignes med å bygge med Lego der blokker av koder settes sammen til et program. På dette verkstedet vil du få se hvordan programmering kan brukes som et nyttig verktøy i tverrfaglig arbeid, og det vil bli vist eksempler på hvordan teorien knyttes opp mot en praktisk kontekst i fagene matematikk og norsk.
    • Stig Halvorsen
      • Stig Halvorsen
      • Senter for IKT i utdanningen
  • +
    V1C: Kom i gang med IKT-plan for skoleutvikling og kompetanseheving
    • IKT-plan er nå en plan for hele utdanningsløpet fra barnehage til videregående opplæring. I tillegg er den en ressurs for skoleledere til å jobbe systematisk og helhetlig med digitale ferdigheter gjennom kollektiv og individuell kompetanseheving av personalet.
    • Erik Westrum
      • Erik Westrum
      • Senter for IKT i utdanningen
    • Rolf-Erik Østerås
      • Rolf-Erik Østerås
      • Senter for IKT i utdanningen
    • Heidi Ø. Dølbakken
      • Heidi Ø. Dølbakken
      • Senter for IKT i utdanningen
  • +
    V1D: Kom i gang med dataspill i norsk og engelsk
    • Spillpedagog Tobias Staaby viser deg hvordan du kan bruke ulike spillressurser i norsk- og engelskfaget. Prøv ulike spill for PC og nettbrett, og få tips om hvordan du skaffer dem, og bruker dem til å jobbe med skriving, problemløsning, samarbeid og språktrening.
    • Tobias Staaby
      • Tobias Staaby
      • Nordahl Grieg vgs
  • +
    V1E: Quiz – Slik lager du den perfekte quizen
    • Bli med på en workshop der du lærer hvordan du lager de beste quizene for bruk i klasserommet.
    • Knut Inge Skifjeld
      • Knut Inge Skifjeld
      • NDLA
  • +
    V1F: Videoproduksjon til læring
    • Grunnleggende videoproduksjon. Lær hvordan du kan bruke smartmobilen til å lage video til bruk i undervisning. I denne workshopen skal du planlegge, ta opp og redigere en video.
    • Jone Nikolai Nyborg
      • Jone Nikolai Nyborg
      • Vennesla VGS/NDLA
  • +
    V1G: Tilpasset opplæring. Lær mer, lær bedre – om digitale verktøy, ressurser og metoder som fremmer læring for alle!
    • Vi jobber med elever med språk-, lese- og skrivevansker. Vår erfaring er at tilrettelegging ved bruk av teknologi for denne elevgruppen gir mestring og selvstendighet. Hvis skolen bruker teknologi for alle elever vil det være lettere å tilpasse for elever med utfordringer og de vil i større grad bli inkludert i klassen. (Ta med egen device.)
    • Bjørgulv Høigaard
      • Bjørgulv Høigaard
      • Statped sørøst avd. språk/tale
    • Stian Valand
      • Stian Valand
      • Statped sørøst avd. språk/tale
    • Anne Helene Strand-Andersen
      • Anne Helene Strand-Andersen
      • Statped sørøst avd. språk/tale
    • Gitte N. Gjersdal
      • Gitte N. Gjersdal
      • Statped sørøst avd. språk/tale
  • +
    V1H: (Sesjon) Norges mest unike ungdomsskole
    • Humanistskolen har snudd opp-ned på hvordan en skole kan drives. Vi har ingen fast timeplan, ingen faste plasser, ingen lærebøker, ingen klasser, ingen tidstyver og ingen vikarer. Elevene våre får tett oppfølging, mange opplevelser, lærer mye og gleder seg til å gå på skolen hver dag.For å få til det bruker vi mye teknologi. I foredraget kommer vi til å vise dere hvordan vi gjør dette i praksis. Vi vil også gi dere eksempler på hvordan vi tenker om læring og undervisning i ulike fag i en heldigital skole. Hvordan kan teknologien hjelpe oss med å få til det vi ønsker?
    • Nina Fjeldheim
      • Nina Fjeldheim
      • Humanistskolen
  • Målgrupper:
    B U L
  • +
    V1I: (Sesjon) Hva gir god læring i det teknologitette klasserommet? NDLA ser tilbake på ti år med åpne digitale læringsressurser
    • Deltakerne blir med på en reise i teknologi og pedagogikk. De skal ha en klar forståelse for hva åpne lisenser er og hvilke muligheter de gir.
    • Øivind Høines
      • Øivind Høines
      • NDLA
  • Målgrupper:
    B U V L S
12.00 Lunsj se kart
13.00 Verksted 2 (Ta med egen PC)
  • +
    V2A: Kreativ programmering med micro:bit
    • Ved å lære elever å programmere i skolen gir vi dem mulighet til å uttrykke seg og være skapende og kreative med teknologi. BBC micro:bit er et engasjerende verktøy for å lære kreativ programmering. micro:bit er en bitteliten datamaskin med 25 LED lys, knapper, akselerometer, kompass, termometer, porter og mye, mye mer, som kan programmeres i nettleser med både blokkbasert- og teksbasert koding. I dette verkstedet skal vi programmere micro:biten med blokker (PXT editor). Vi skal se på grunnleggende programmeringsprinsipper, men også diskutere hvordan vi kan jobbe med programmering knyttet til fag som matematikk, fysikk, teknologi og design og kunst og håndverk. Verkstedet passer både for nybegynnere og de som har programmert tidligere. Ta med egen datamaskin, vi låner ut micro:biter og kabler.
    • Vibeke Guttormsgaard
      • Vibeke Guttormsgaard
      • Senter for IKT i utdanningen
    • Kristine Sevik
      • Kristine Sevik
      • Senter for IKT i utdanningen
  • +
    V2B: Scratch-programmering i norsk og matematikk på barnetrinnet
    • Har du lyst til å lære deg programmering, og samtidig få ett innblikk i hvordan det kan brukes tverrfaglig? Da er dette verkstedet i Scratch noe for deg. Scratch er et blokkbasert programmeringsspråk som er laget for at barn og unge skal lære seg programmering. Programmeringen kan sammenlignes med å bygge med Lego der blokker av koder settes sammen til et program. På dette verkstedet vil du få se hvordan programmering kan brukes som et nyttig verktøy i tverrfaglig arbeid, og det vil bli vist eksempler på hvordan teorien knyttes opp mot en praktisk kontekst i fagene matematikk og norsk.
    • Stig Halvorsen
      • Stig Halvorsen
      • Senter for IKT i utdanningen
  • +
    V2C: Kom i gang med IKT-plan for skoleutvikling og kompetanseheving
    • IKT-plan er nå en plan for hele utdanningsløpet fra barnehage til videregående opplæring. I tillegg er den en ressurs for skoleledere til å jobbe systematisk og helhetlig med digitale ferdigheter gjennom kollektiv og individuell kompetanseheving av personalet.
    • Erik Westrum
      • Erik Westrum
      • Senter for IKT i utdanningen
    • Rolf-Erik Østerås
      • Rolf-Erik Østerås
      • Senter for IKT i utdanningen
    • Heidi Ø. Dølbakken
      • Heidi Ø. Dølbakken
      • Senter for IKT i utdanningen
  • +
    V2D: Kom i gang med dataspill i norsk og engelsk
    • Spillpedagog Tobias Staaby viser deg hvordan du kan bruke ulike spillressurser i norsk- og engelskfaget. Prøv ulike spill for PC og nettbrett, og få tips om hvordan du skaffer dem, og bruker dem til å jobbe med skriving, problemløsning, samarbeid og språktrening.
    • Tobias Staaby
      • Tobias Staaby
      • Nordahl Grieg vgs.
  • +
    V2E: Quiz – Slik lager du den perfekte quizen
    • Bli med på en workshop der du lærer hvordan du lager de beste quizene for bruk i klasserommet
    • Knut Inge Skifjeld
      • Knut Inge Skifjeld
      • NDLA
  • +
    V2F: Videoproduksjon til læring
    • Grunnleggende videoproduksjon. Lær hvordan du kan bruke smartmobilen til å lage video til bruk i undervisning. I denne workshopen skal du planlegge, ta opp og redigere en video.
    • Jone Nikolai Nyborg
      • Jone Nikolai Nyborg
      • Vennesla VGS/NDLA
  • +
    V2G: Tilpasset opplæring. Lær mer, lær bedre – om digitale verktøy, ressurser og metoder som fremmer læring for alle!
    • Vi jobber med elever med språk-, lese- og skrivevansker. Vår erfaring er at tilrettelegging ved bruk av teknologi for denne elevgruppen gir mestring og selvstendighet. Hvis skolen bruker teknologi for alle elever vil det være lettere å tilpasse for elever med utfordringer og de vil i større grad bli inkludert i klassen. (Ta med egen device.)
    • Bjørgulv Høigaard
      • Bjørgulv Høigaard
      • Statped sørøst avd. språk/tale
    • Stian Valand
      • Stian Valand
      • Statped sørøst avd. språk/tale
    • Anne Helene Strand-Andersen
      • Anne Helene Strand-Andersen
      • Statped sørøst avd. språk/tale
    • Gitte N. Gjersdal
      • Gitte N. Gjersdal
      • Statped sørøst avd. språk/tale
  • +
    V2H: (Sesjon) Helthetlig planlegging av digital undervisning – A til Å
    • Mål: å vise lærere at, og hvordan, teknologien skal effektivisere arbeid og støtte undervisning gjennom å vise konkret eksempel knyttet til et fag og kompetansemål. Dette betyr at læreren får se hva læreren selv trenger å kunne; grunnleggende digitale ferdigheter, velge ut digitale fagressurser (andre ressurser satt inn i læringskontekst), analysere data for å sjekke om man går i retning av målet eller om man må endre undervisning (kartlegging elever), vurdering for læring med teknologibruk (eks raske tilbakemeldinger gjennom test/kartlegging, videoretting eller kommentarer i arbeid), rapporteringer og oversikter
    • Eva Bratvold
      • Eva Bratvold
      • Eva Bratvold Digital kompetanse
  • Målgrupper:
    B U V
  • +
    V2I: (Sesjon) Trondheimsskolen – work in progress  (Erfaringsdeling)
    • Trondheim kommune har i løpet av det siste året implementert flere nye pedagogiske og administrative systemer i skolene. Elever og lærere jobber nå i skyen, og har mer moderne, nettbasert utstyr som gir nye muligheter for samarbeid og læring. Kommunen har satt igang tiltak for å gi skolene et kollektivt løft innen digitale ferdigheter, og mer praktisk og variert undervisning.
      Siw Olsen Fjørtoft (prosjektleder) har med seg rektor Nina Lykke og en lærer og elev fra Stabbursmoen skole. De vil sammen dele sine erfaringer og perspektiver så langt i prosessen. Stabbursmoen skole er en 1-10 skole med ca. 415 elever.
    • Siw Olsen Fjørtoft
      • Siw Olsen Fjørtoft
      • Trondheim kommune, fagenhet oppvekst og utdanning
    • bilde mangler
      • Nina Lykke
      • Stabbursmoen skole, Trondheim kommune
  • Målgrupper:
    B U V L S
14.30 Pause
14.45 Parallelle sesjoner 3
  • +
    S3A: Digital innovasjon i musikklinjefag
    • Læringsfremmende bruk av digitale ressurser er viktig og nødvendig i dagens skole. Målsettingen er økt læringsutbytte hos elevene og samtidig imøtekomme læreplanens intensjoner om digitale ferdigheter som grunnleggende. Etter mange års erfaring som musikklinjelærer ønsker jeg å dele erfaringer fra praksis med implementering av digitale ressurser og presentere funn fra forskningsprosjektet «Gehørfaget i videregående skole». Nettressurser og software som «Earmaster» har større potensiale for interaktivitet enn tradisjonelle læremidler, og er gode verktøy for kunnskapsutvikling. Elever og lærere møtes til faglig samarbeid på den digitale arenaen, med ulike forutsetninger, kunnskaper og holdninger.
    • Elisabeth Dalen
      • Elisabeth Dalen
      • Firda vgs.
  • Målgrupper:
    V
  • +
    S3B: Hvordan kunne tilby fremmedspråk nivå III? Spansk III i Nettskolen Vestfold
    • Hvordan kan vi legge til rette for at elevene i videregående skole kan ta smale språkfag der de bor? Vestfold fylkeskommune tilbyr gjennom Nettskolen Vestfold sine elever fremmedspråk nivå III i spansk, fransk og tysk nasjonalt. Fagtilbudet er godkjent og overholder Opplæringslovens krav til vurdering og fraværsføring. Undervisningen foregår på to arenaer; e-leksjoner i Campus Inkrement og i det virtuelle klasserommet i Adobe Connect. Omvendt undervisningsmetodikk ligger til grunn for at e-leksjonene genererer sporbar læringsdata slik at den virtuelle undervisningen kan være differensiert og tilpasset den enkelte elev. I det virtuelle klasserommet samhandler elevene med læreren i sanntid og får praktisert målspråket intensivt – både skriftlig og muntlig. Undervisningen er lagt til etter ordinær skoletid og fremstår fleksibel og innovativ.
    • Marius Vøllestad
      • Marius Vøllestad
      • Nettskolen Vestfold
  • Målgrupper:
    V S
  • +
    S3C: Lek krever hardt arbeid
    • I forsøket på å gjøre læring mer lekent har viktige innsikter om lek gått tapt underveis. For like gjerne som lek kan være motiverende og inspirerende, kan lek også være gørr kjedelig og frustrerende. Hva gjør det med læringen? Basert på et phd prosjekt om World of Warcraft-spillere vil sesjonen vise fram hvordan læring foregår i «naturlig spill», med vekt på hvordan lek og arbeid veves sammen for å skape spillekspertise – og hvordan lek kan være alt annet enn moro. 
    • Kristine Ask
      • Kristine Ask
      • NTNU
  • Målgrupper:
    B U V L S
  • +
    S3D: Skolens digitale tilstand – Monitor 2016
    • Monitor 2016 er en kvantitativ studie som retter søkelyset på elevenes tilgang på IKT, bruk av IKT i fagene, typer teknologi som er i bruk og holdninger og prioriteringer knyttet til IKT. Første Monitor kom i 2003 og dette er den syvende i rekken. Hvordan har feltet utviklet seg, og hvor står vi i dag?
    • Gunstein Egeberg
      • Gunstein Egeberg
      • Senter for IKT i utdanningen
    • Hilde Hultin
      • Hilde Hultin
      • Senter for IKT i utdanningen
  • Målgrupper:
    B U V L S
  • +
    S3E: Mediegrafi – et verktøy for dybdelæring og refleksjonskompetanse i mediefag
    • Mediegrafi er et strukturert prosjektarbeid som gjør at elever kan utvikle både selvforståelse, selvrefleksjon og dybdekunnskap om det globale mediesamfunnet. Elevene får en forskerrolle: De forsker på seg selv og intervjuer personer fra tre tidligere generasjoner i sin egen familie om hvordan de har opplevd utviklingen i medier, teknologi og samfunn. Utfra det lager de en mediegrafifortelling som ofte inkluderer multimediale uttrykk. Metoden vektlegger læringsmål som kritisk refleksjon og dømmekraft, samt innsikt i egen identitet og samfunn. I sesjonen gis det innblikk i hvordan mediegrafi kan gjennomføres, og presentasjon av funn og eksempler fra aktuell forskning på praktisk bruk av metoden i videregående skole.
    • Daniel Schofield
      • Daniel Schofield
      • NTNU, IPL
  • Målgrupper:
    U V L
  • +
    S3F: G-Suite for Education (Tidligere Google Apps for Education) og Chromebooks i undervisning
    • Hvordan tilrettelegge for undervisning med Chromebooks? Hva kan man gjøre med blant annet Hyperdoc slik at undervisningen blir mer elevsentrert og frigjør læreren til å være veileder? Eksempler fra undervisning i matematikk og naturfag vil vise hvordan en kan utnytte teknologi til å tilpasse læring for elever.
    • Dag Rune Kvittem
      • Dag Rune Kvittem
      • Markaplassen skole
  • Målgrupper:
    U V L
  • +
    S3G: Med Digg læring inn i framtidsskulen
    • Korleis tenke heilskapleg om digital undervisning? Korleis og kvifor bør ein tenke utanfor boksen og klare å frigjere seg frå lærebøker? I denne sesjonen viser vi korleis vi snudde om på pedagogikken for å oppnå meir mestring, motivasjon og læring. Det blir vist korleis vi brukar ulike digitale verktøy (t.d. Minecraft, OneNote, Sway, Office Mix, Creaza, Quizlet, Campus Inkrement, Smart Øving, matblogg, koding) for å gi elevane ferdigheiter for det 21. århundret og utruste dei for framtida, samt delt erfaringar frå skule-næringslivssamarbeid. Digg Læring er det digitale prosjektet til Knappskog skule. Mellomtrinnet (5. og 6.) er heildigitale med 1:1 Surface-dekning.
    • Ingvild Vikingsen Skogestad
      • Ingvild Vikingsen Skogestad
      • Knappskog skule
  • Målgrupper:
    B U
  • +
    S3H: Programmering i barneskolen med ungdomsskoleelever som lærere.
    • «Går du i 4. klasse og er nysgjerrig på programmering? Kanskje du lurer på hvordan du kan lage ditt eget dataspill? Nå kan du lære programmering etter skoletid.» Slik rekrutterer Osloskolen fjerdeklassinger til å lære seg koding etter skoletid. På sesjonen vil Osloskolen dele sine erfaringer med å organisere og tilrettelegge for kodekurs på 99 barneskoler hvor instruktørene på kursene er elever fra ungdomsskolen.
    • Brian Jørgensen
      • Brian Jørgensen
      • Utdanningsetaten Oslo
    • plassholder
      • Bjarte Rørmark
      • Utdanningsetaten Oslo
  • Målgrupper:
    B U
15.30 Pause
15.45 Utstillerseminar 2
  • +
    U2A: Eplehuset – Sømna kommune: Slik digitaliserte vi skolen.
    • Veien til digitalisering. Gevinster og veien videre.
  • +
    U2B: NRK Skole – Naturfag og matte på NRK Skole
    • NRK Skole har 1500 realfagsfilmer tilpasset skolen og læreplaner for alle klassetrinn. Vi gir deg en presentasjon av innhold, funksjonalitet og nye prosjekter.
      Ved Pål Solum, NRK Skole.
  • +
    U2C: Creaza – Runddans med eksempler fra klasserommet
    • Runddans med eksempler fra klasserommet:
      Vi viser 5 konkrete eksempler på 15 minutter. Slik brukes Creaza i klasserommet. Oppgaver, arbeidsflyt og elevprodukter.
       
      News and stuff:
      Creaza har lansert en rekke nyheter. Vi viser mye av det nye, blant annet en helt ny Cartoonist og vi viser smakebiter av nye ting som lanseres i 2017.
  • +
    U2D: Visma – Smakebiter fra et moderne SAS (skoleadministrasjon)
    • Beskrivelse: Visma tilbyr skybaserte tjenester for å dokumentere og administrere elevenes opplæring. Vi vil vise hvordan man ivaretar helhetlig dokumentasjon og hvordan moderne administrativ programvare gjør skolehverdagen enklere for elever, lærere, administrasjonen og skoleeier.
  • +
    U2E: Kunnskap.no (Cyberbook) – Hvordan sikre deg at elevene henger med i matematikk 8-10
    • Elever som strever med matematikk, mangler som oftest forståelse for matematiske begreper. BrettMatte sikrer forståelsen for  grunnleggende matematiske begreper ved hjelp av langsom progresjon, konkrete eksempler, audiovisuelle presentasjoner og selvrettende oppgaver. Lærere fra Vardal ungdomsskole på Gjøvik viser deg hvordan.
  • +
    U2F: Interactive/SMART – SMARTe tavler og skjermer – Tips til enklere lærerhverdag og mer engasjerte elver
    • Interactive Norway presenterer det siste nye innen interaktivitet, elevengasjement og samhandling med nettbrett. Seminaret vil gi konkrete tips til deg som har våre løsninger i klasserommet, men samtidig en oppdatering til skoleledere/–eiere i forhold til helt ny teknologi som nå er tilgengelig. SMART Board med iQ-teknologi og sky-basert programvare vil gjøre det enklere å lykkes med undervisning på en digital plattform.
  • +
    U2G: Kopinor – Hockeybabes og reggisjenter – om å oversette mellom linjene
    • Hedda Vormeland bruker eksempler fra sitt virke som skjønnlitterær oversetter til å belyse problemer man støter på når tekst skifter språkdrakt. I løpet av denne halvtimen snakker hun blant annet om bruk av nettressurser, digitale oversettelsesverktøy – og oversetterens bestevenn: Google bildesøk
  • +
    U2H: Kikora – Riktig bruk av lekser er viktig for elevens læring i matematikk
    • Dagens skoledebatt om lekser handler om innholdet, og den plassen leksene har i elevenes hverdag. TIMMS viser at elever som får tilbakemeldinger på leksene har bedre resultater enn andre. Samtidig er det tidkrevende å følge opp alt hjemmearbeidet. Kom å ta del i denne engasjerende presentasjonen om hvordan du enkelt kan tilpasse og følge opp den enkeltes elevs gjøremål og læring i matematikk!
16.15 Slutt ordinært program – dag 2