Hovedinnledere på NKUL 2019

Paul Kirschner

Paul Kirschner

Professor i pedagogisk psykologi, Open Universiteit Nederland

Plenum onsdag 8. mai kl. 15.30–16.30

What Should and Shouldn’t We Do with ICT / Modern Media in School (and Why)?

We are bombarded daily – often by educational gurus and / or tech companies – with stories about how information and communication technologies (ICTs) will cause a revolution in education. The problem is that most of these promises are myths. They are based on ideology, so-called common sense, or – in the worst cases – a lust for profit. Examples include people as multitaskers, the pupil as digital native / homo zappiëns, multimedia as a learning enhancer, and the laptop / tablet as the ultimate learning tool.

This presentation will refute these and other myths (so it will make clear what you do not have to do as a teacher / teacher) but will also give advice on what you have to do. And all this based on evidence (so-called evidence-informed practice).

Paul A. Kirschner er professor i pedagogisk psykologi ved Open Universiteit Nederland, samt professor II ved Uleåborgs universitet, Finland, der han bidrar i lærerutdanningen. Han er en internasjonalt anerkjent ekspert innen pedagogisk psykologi og «instructional design» og han er særlig kjent som medforfatter av bøkene Ten Steps to Complex Learning og Urban Myths about Learning and Education. Kirschners ekspertise omfatter interaskjon i læring, IKT-støttet samarbeidslæring og regulering av læring.

Blogg: 3 star Learning experiences

Thomas Hylland Eriksen

Thomas Hylland Eriksen

Professor i sosialantropologi, Universitetet i Oslo

Plenum torsdag 9. mai kl. 09.00–10.00

Hjerneforurensning som miljøproblem: om smarttelefonen og tanken

I løpet av noen få år har smarttelefonen blitt en uunnværlig hverdagskompanjong for hundrevis av millioner mennesker verden over. I Norge har over 90% av befolkningen en smarttelefon. Hva gjør den med oss; og hva gjør vi med den? Mer bestemt, hva gjør smarttelefonen med måten vi forholder oss til kunnskap? Her finnes ikke noe kort svar, men foredraget vil gi hint, basert på forskning og personlig erfaring.

Thomas Hylland Eriksen er sosialantropolog og forfatter. Han har i en årrekke forsket på temaer som identitetspolitikk, etnisitet, nasjonalisme og globalisering, samtidig som han har publisert en rekke populærvitenskapelige tekster og vært en markant deltager i samfunnsdebatten her hjemme. Hans lærebøker i sosialantropologi – særlig Små steder, store spørsmål og Etnicity and Nationalism – er i bruk over hele verden. Mellom 2001 og 2011 skrev Eriksen en serie på fire bøker om utilsiktede bivirkninger av moderniteten: Øyeblikkets tyranni, Røtter og føtter, Storeulvsyndromet og Søppel. Siden 2012 har Eriksen ledet forskningsprosjektet OVERHEATING, som har til hensikt å studere akselererende endring i det 21. århundre, og lokal respons til denne endringen. 

Thomas Hylland Eriksen på YouTube
Mer om Thomas Hylland Eriksen

Linda Liukas

Linda Liukas

Barnebokforfatter og illustratør

Plenum fredag 10. mai kl. 12.00–13.15

One Hundred Languages or the ABC of Techcnology

If code is the colouring pens and lego blocks of our times – the tools of creation – how do we teach the curiosity, joy and wonder to our kids? Linda has been looking at programming and play: how to create experiences that go deeper than just learning logic. Inspired by Montessori, she is making computer science concrete, specific and understandable to the child. This talk summarises Linda’s principles of play and her work with building computing curriculum in countries all around the world from Finland to US to Japan.

Linda Liukas er programmerer, forfatter og illustratør fra Helsingfors, Finland. Bokserien hennes Hei Ruby («Hello Ruby»), som introduserer barn for teknologiens snurrige verden, er oversatt til mer enn 25 språk. Bøkene startet som et kickstarter-prosjekt, hadde i løpet av kun 3,5 time nådd målsetningen om 10 000 innsamlede dollar og endte med en finansering på 380 000 dollar. Lindas TED talk har over 1,5 millioner visninger.

Liukas mener koding er det 21. århundrets «literacy» og brenner for at alle bør ha forstå programmeringens ABC. Verden er, slik hun ser det, i stadig større grad styrt av programvare, og hun brenner for et større mangfold blant de som bygger denne.

Liukas har studert business, design og ingeniørfag ved Aalto-universitetet, samt produksjonsteknikk ved Stanford University.

Mer om Linda Liukas