NKUL temadag: Hvorfor VR i klasserommet?
Sesjonsbeskrivelser

Tirsdag 23. november, kl. 14:00-18:00

Åpningsplenum

Kl. 14:00–14:38

Velkommen

Haakon Aasprong
Prosjektleder NKUL, NTNU

VR i klasserommet – hvordan komme i gang?

Terje Pedersen
Lærer, Rothaugen skole, Bergen kommune

Kim Nilsen Aarberg
Lærer, Follese skole, Askøy kommune

Mange vet ikke helt hvordan man skal få startet med VR i undervisningen. Kim og Terje vil her gi praktiske tips på hvordan du kan bruke VR som et pedagogisk verktøy.

Sesjon 1

Kl. 14:40–15.05


Sesjon 1A: Grafiske noveller og VR

Maren Fredriksen
Lærer, Rothaugen skole. Bergen kommune

“Wolves in the Walls” er en grafisk novelle skrevet av Neil Gaiman og illustrert av Dave McKean. Historien har også blitt tilpasset til et VR-spill for Oculus Quest. Dette foredraget vil fokusere på hvorfor man bør og hvordan man kan bruke grafiske noveller og VR-spill sammen for å gi elevene innsikt i en historie fra ulike innfallsvinkler. Det vil bli brukt eksempler fra gjennomføringen av opplegg utført med 8. trinn.


Sesjon 1B: FrameVR for elever og foresatte

Jonathan Bertelsen Thiesen
Elev & VR-prosdusent, Follese skole, Askøy kommune

FrameVR er et virtuelt område hvor elever og lærere kan produsere innhold til bruk i f.eks virtuelle klasserom. Jonatan er 12 år og jobber med FrameVR ukentlig. Han er produsent for 7.trinn på Follese skole og vil i dette foredraget fortelle hvordan han jobber med å skape virtuelle rom for andre. Dere vil få se FrameVR i bruk med både elever og foresatte. Elevarbeidene som presenteres er fra 7.trinn på Follese.


Sesjon 1C: Møte verden i VR

Terje Pedersen
Lærer, Rothaugen skole, Bergen kommune

VR gir fantastiske muligheter til å møte andre mennesker virtuelt. I foredraget vil Terje vise hvordan han har brukte forskjellige verktøy i VR for å la elevene møte elever fra hele verden til eksperter innenfor temaer som britisk og amerikansk historie og Blacklivesmatter aktivister.

Utstillerseminarer

Kl. 15:25–15.50


Utstillerseminar 1A: Scandec: Flesibel skole-VR i én løsning

Lars Persen
Pedagogisk leder, Scandec AS

ClassVR er et system med komplette VR-briller og portal for full lærerstyring.

Her kan elevene studere og jobbe med 360-bilder og -filmer, 3D-modeller og interaktive scener.

I seminaret går vi gjennom

  • hvordan portal og briller virker sammen
  • hvordan dette kan utvides med Avantis World temapark for virtuelt faginnhold (både for nettleser og VR)
  • hvordan vi kan jobbe med elevproduksjon av 3D-modeller gjennom Tinkercad og forhåndsvise i VR som kvalitetskontroll før 3D-print
  • hvordan du kan bruke ThingLink og CoSpaces sammen med portal og briller.

Les mer på https://www.aktivundervisning.no/produkter/classvr-2/


Utstillerseminar 1B: Breach VR: Creative Collaboration in Education

Are Akselsen & Gabriel Kapellmann
Reality Engineers, Breach VR

VR today is a powerful tool for education. We can collaborate across any distance as if we were in the same room, and experience things we normally can’t.

In BreachLab, we work with pilot customers to define what tools and experiences we want to create in this realm of possibilities. We focus on social, collaborative meetings where we can learn together in fun ways, then present what we learned to others. Our relationship to our pilot customers help us figure out what tools and experiences we should build to leverage VR in learning. Looking to the future, we see XR becoming a staple of both co-located and remote learning.


Utstillerseminar 1C: Frame VR: Teaching in the Metaverse

Gabe Baker
Product Manager, Frame

Online education can be much more than grids of video squares. Explore some of the joys and the difficulties of teaching inside of immersive, online 3D environments.

Sesjon 2

Kl. 16:20–16.45


Sesjon 2A: VR og matematikk – Jurassic World Aftermath

Sigrid Sjåstad
Lærer, Rothaugen skole, Bergen kommune

Jurassic World Aftermath er et VR-spill som tar oss til Isla Nubar etter kollapsen. Flyet krasjlander, og spilldeltakeren må finne et hemmelig datamateriale for å komme seg fra øyen. Dette spillet har blitt brukt som erfaringsgrunnlag for å lage oppgaver i matematikk som skal være en del av elevenes halvårsvurdering i matematikk. Elevene anvender grunnkompetanser i matematikkfaget for å lage sine egne oppgaver.


Sesjon 2B: Styr din egen stjerneflåte

Elever ved Rothaugen skole

Hør fra elever i niende klasse elever ved Rothaugen skole hvordan de har brukt VR spillet Eternal Starlight og den grafiske novellen Enders Game i sitt arbeid med å lage sin egen science fiction grafisk roman i engelsk.


Sesjon 2C: VTS – et møte med museum

Kim Nilsen Aarberg
Lærer, Follese skole, Askøy kommune

Hva om du kan ta med deg elever for å diskutere inntrykk som de ser på bilder hentet fra de beste museum? I denne sesjonen får du lære hvordan du kan bruke VR og kunst sammen med elever i et trygt og lærerikt miljø. Visual thinking strategies er en metode hvor man bruker kunst og fotografier for å skape en student-sentrert diskusjon. Google Arts and Culture blir også vist som praktisk eksempel.

Avsluttende plenum

Kl. 16:50–17:30

Hvorfor VR i klasserommet?

Kim Nilsen Aarberg
Lærer, Follese skole, Askøy kommune

Terje Pedersen
Lærer, Rothaugen skole, Bergen kommune

Har du noen gang tenkt at VR burde brukes som mer enn bare kul teknologi og en gimmick i skolen?

Kim og Terje tenker det og de gjør nettopp det. I dette foredraget forteller de hvordan Virtual Reality kan hjelpe elevene å takle psykiske vansker og skolevegrere med å komme tilbake. De håper at ved bruke 360 graders videoer av både skoleveien og klasserommet så kan teknologi bidra til en bedre hverdag for mange av våre elever.