
NKUL temadag om spill og læring
Program
onsdag 9. desember 2020
09:00 – 09:40 Velkommen og plenumsforedrag
Velkommen og faglig innledning
Haakon Aasprong
Prosjektleder NKUL
Odin Nøsen
Spillpedagog og skolerådgiver i Randaberg kommune
Dataspill for alle – Inkludering i spilldesign og skolehverdag
Kristine Ask
Institutt for tverrfaglige kulturstudier, NTNU
Når spill skal inn i skolen har vi et særlig ansvar for at spillene og oppleggene rundt favner alle. Hvilke vurderinger bør vi gjøre for at spillbasert læring skal være inkluderende?
09:40 – 10:05 Parallell 1
«Det er kjempegøy å spille!
Motivasjon som didaktisk blindgate»
Tobias Staaby
Spillpedagog, stipendiat & lærer ved Nordahl Grieg vgs
Halvor Thengs
Spillpedagog & lærer ved Dalane vgs
Vi hører ofte at dataspill gjør skole mer motiverende, men er egentlig det et godt argument for å bruke dataspill i undervisningen?
«Hvor ble det av dataspillene i realfagene?»
Odin Nøsen
Spillpedagog & skolerådgiver i Randaberg kommune
Det er ikke vanskelig å se at dataspill ikke blir brukt i samme grad i realfagene som i de andre – både i grunnskolen og vgs. Hvorfor er det slik og hva kan vi gjøre med det? Og samtidig får du med deg minst 4 gode forslag til spill i realfagene på veien – både for barneskole, ungdomsskole og videregående skole.
10:05 – 10:20 Pause med virtuell utstilling
10:20 – 10:45 Utstillerseminarer
Microsoft: «Minecraft Education og Kodetimen»
Spartaco Falchi
Lær om hvordan du kan komme i gang med koding klasserommet med Minecraft: Education Edition! Vi gjennomgår lærer- og elevressurser og viser hvordan årets kodetime lærer elever om empati og medborgerskap, samarbeid og inkludering, og å omfavne mangfoldet som gjør oss alle unike! I tillegg til å introdusere elever for både blokk- og tekstbasert koding.
Ubisoft: «Make History Everyone’s Playground
Thierry Noël & Maxime Durand
Bli med på en reise i historien med Assassin’s Creed Discovery Tour. Her får du både et innblikk i hvordan spillene blir til og hvordan de kan brukes i undervisningen.
Dette foredraget holdes på engelsk
10:45 – 10:50 Kort pause
10:50 – 11:15 Parallell 2
«Spillmusikk i musikken»
Odin Nøsen
Spillpedagog & skolerådgiver i Randaberg kommune
Spill har musikk – og det kan vi bruke i musikkfaget. Denne sesjonen kan også være nyttig for dem som ikke har faget musikk, men liker musikk i spill.
«Let’s play ‘Her Story’ – La klassen oppleve en spillnovelle i fellesskap»
Aleksander Husøy
Spillpedagog & lærer ved Nordahl Grieg vgs
Magnus Sandberg
Spillpedagog & stipendiat ved NTNU
Bli med som elev på en økt med spillet “Her Story” og opplev hvordan det er, og hvordan du kan bruke det i egen klasse.
11:15 – 11:30 Pause med virtuell utstilling
11:30 – 12:00 Plenum
«Gamification og dataspill i klasserommet»
Odin Nøsen, Tobias Staaby, Halvor Thengs, Aleksander Husøy & Magnus Sandberg
Spillpedagogene
Jason Ready
Heimdal vgs
Spillpedagogene i samtale med Jason Ready, mannen bak “Heimdall’s Quest” (spillet som fikk seg en runde i en tidligere podcast hos Spillpedagogene).
12:00 – 12:40 Virtuell utstilling og mingling i wonder.me
Alle opptakene i én spilleliste