NKUL 2025
Plenum

Åpningsplenum

Onsdag 21. mai 2025 kl. 10:00–11:30
Rom: R1 (med videooverføring til rom R5 & R7)

Strindens Promenadeorkester setter stemningen

Velkommen og åpning

Utnytte muligheter, håndtere utfordringer
Morten Rosenkvist
Utdanningsdirektoratet

Morten Rosenkvist er direktør i Utdanningsdirektoratet. Han vil snakke om hvordan Utdanningsdirektoratet jobber for å legge til rette for god digitalisering i Skole-Norge. Her vil han komme inn på hvordan direktoratet forsøker å utnytte mulighetene som oppstår innenfor digitalisering, samt håndtere utfordringene løpende. Han vil også snakke om hva sektor kan forvente fra Utdanningsdirektoratet knyttet til digitalisering og hvilken rolle Utdanningsdirektoratet ønsker å ta for å være mest mulig nyttig for sektor.

Teknologiske drømmer og klasseromsvirkeligheter: Hvorfor så stor avstand?

Det er fremdeles stor avstand mellom potensialet til digital teknologi og realitetene i mange klasserom. Mange mener fryktelig mye om «skjerm i skolen», men færre vil snakke om hva skjermene brukes til og hvordan vi kan bruke dem enda bedre. Hvorfor er det så vanskelig å få til god bruk som fremmer elevenes læring og digitale kompetanse? Hva sier den nyeste forskningen? Professor Marte Blikstad-Balas vil dele innsikter om hvordan teknologi kan brukes på måter som fører til reell endring i undervisningen. Hun vil utforske hva som skal til for å lykkes med digitalisering i skolen, og hvorfor veien fra gode enkeltverktøy til bedre læring ofte er lang. Foredraget vil peke fremover og gi konkrete anbefalinger for hvordan skoler kan jobbe enda bedre med digitale verktøy.

Marte Blikstad Balas

Marte Blikstad-Balas er ansatt som professor i norskdidaktikk på Institutt for lærerutdanning og skoleforskning på Universitetet i Oslo.

Blikstad-Balas er en aktiv samfunnsdebattant og har skrevet en rekke kronikker og deltatt i ulike mediedebatter om skole og forskning. I 2017 mottok hun Formidlingsprisen fra det Utdanningsvitenskapelige Fakultet ved Universitetet i Oslo.

I perioden 2022–2023 ledet Blikstad-Balas det regjeringsoppnevnte ekspertutvalget for digital læringsanalyse,[12] som skulle gi Kunnskapsdepartementet råd og anbefalinger om bruk av læringsanalyse i skole og høyere utdanning.

Gullepleprisen

Mer informasjon kommer

Plenum 2

Onsdag 21. mai 2021 kl. 15:30–16:45
Rom: R1 (med videooverføring til rom R5 & R7)

Digital kompetanse i endring: Skolen som arena for sosial endring

I dette Plenumsinnlegget retter Ola Andres Erstad, Dekan for Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved UiO, søkelyset mot hvordan forståelsen av digital kompetanse og profesjonsfaglig digital kompetanse har utviklet seg over tid, og hva dette innebærer for skoleledelse og undervisning i dagens utdanningslandskap. Med utgangspunkt i langvarig arbeid innen feltet, løftes sentrale perspektiver på hvordan skolen kan møte både faglige og samfunnsmessige utfordringer i en digital tid.

Ola Erstad
Universitetet i Oslo
Gjennom flere tiår har han satt dagsorden i forskningen på digital kompetanse, læring på tvers av arenaer og teknologiens rolle i skolen.

Erstad har ledet en rekke nasjonale og internasjonale prosjekter, og han har vært instituttleder ved universitetet i Oslo. Gjennom disse har han bidratt sterkt i norsk og internasjonal utdanningsforskning, særlig innen digital kompetanse, læring på tvers av arenaer og teknologiens rolle i barns oppvekst og opplæring.

Erstad er spesielt opptatt av hvordan barn og unge faktisk lever og lærer, ikke bare som elever i skolen, men som mennesker i et digitalt samfunn. Hans forskning har gitt oss innsikt i barns mediebruk, læringsløp og hverdagsliv, og hvordan digitale medier både utfordrer og muliggjør nye former for kunnskapsbygging. Han har ledet en rekke nasjonale og internasjonale prosjekter, og vært en viktig stemme i diskusjonen om digitalisering, fagfornyelse og plattformisering av pedagogikken.

Plenum 3

Torsdag 22. mai 2025 kl. 09:00–10:00
Rom: R1 (med videooverføring til rom R5 & R7)

Team Dalgård

Musikalsk innslag av Team Dalgård som er et tegnsangkor med elever fra Dalgård skole og ressurssenter i Trondheim.

Det digitale uterommet – Lek, utforsking og læring med digital teknologi

Hva skjer når vi tar med digitale verktøy ut i naturen? Geir og Ståle utforsker hvordan digital teknologi kan berike barns lek, læring og undring ute, samtidig som vi møter læreplanens krav på en kreativ og moderne måte. De utfordrer oppfatningen om at digitale verktøy passiviserer barn og viser hvordan disse kan gi et nytt perspektiv på naturen.

Ståle Skagen og Geir Valøen
Trondheim kommune

Ståle og Geir har i mange år holdt foredrag og kurs over hele landet. De har støttet kommuner med digital oppstart, utviklet videreutdanninger for høgskoler og fagskoler, samt undervist i UH-sektoren og for fagforeninger. Duoen har mottatt tre nasjonale priser for sitt digitale pedagogiske arbeid, deriblant Gullepleprisen 2020. De er også forfattere av boken “Kom i gang med digitale verktøy i barnehagen.”

Barnehagebarn i fjæra sammen med pedagog som har med undervannsdrone

Avslutningsplenum

Fredag 23. mai kl. 12:00–13:00

Velkommen og introduksjon

Lars Tsujimoto Frengstad

Spillkino

Er du også lei av å høre på folk som snakker og snakker og snakker etter lange, men hyggelige, dager på NKUL? Vil du heller oppleve ravende galskap, psykedeliske gitarriff, grufulle grøss, beksort humor, noe ulidelig søtt og trist og gjennom dette lære om hvordan vi mennesker lærer? Ta turen innom NKULs siste plenum i R1 på fredag og bli med på spillkino! Vi skal bade deg i lyd, bilde, opplevelser og pedagogikk. Du trenger ikke være en gamer for å bli med. Her er det lov å bare lene seg tilbake i stolen, nyte alle inntrykkene, og la det bli en vakker avslutning på årets NKUL. Og ja, du får popkorn i døren.

Odin Nøsen
Randaberg kommune

Illustrasjon som viser publikum i god stemning som koser seg med popcorn i et kinolokale

KI-generert illustrasjon

Avrunding av konferansen

Mari-Ann Letnes

Avslutningsplenum sponses av Itslearning.

itslearning logo

God tur hjem! Flybuss står utenfor hovedinngangen til Realfagbygget.