NKUL 2023
Program torsdag 11. mai
Målgruppesymboler
= Grunnskole 1-7
= Grunnskole 5-10
= Videregående skole
= Lærerutdanning
= Skoleeier/-leder
= IKT-ansvarlig
= Grunnskole 1-7
= Grunnskole 5-10
= Videregående skole
= Lærerutdanning
= Skoleeier/-leder
= IKT-ansvarlig
Kapasitet
Tallet angir maks. antall deltakere.
Strømming til konferanseportalen
Sesjoner/verksted som filmes og strømmes til konferanseportalen er markert med en asterisk ved siden av romnummeret.
08:30 – 09:00 Registrering for nyankomne
09:00 – 10:00 Plenum 3: «Skolen 3.0: Skolen finnes, så hva gjør vi med den»
Hovedinnleder:
Simen Spurkland
Hennummarka skole, Lier kommune
Rom: R1 (med videooverføring R5 & R7)*
10:00 – 10:30 Pause
10:30 – 11:00 Parallell: Sesjoner 3 / Verksted 1
Hvordan tilrettelegging for hørselstap kan gjør undervisningen mer tilgjengelig for alle!
Anders Wicken Ølander
Statped
Læreres multimodale vurderingskompetanse
Thea Vikebø
Bærum kommune
Marthe Fallang
Bærum kommune
Øystein Gilje
Universitetet i Oslo
Ufrivillig skolefravær
Maren Johanne Nordby
Hedda Gjesti Tjäder
Kristine Damsgaard
Statped
Angrip! – og prøv et gratis læremiddel om krigens folkerett
John Harald Bondevik
Camilla Sjøvoll
Norges Røde Kors
Kan vi stole på det vi ser?
Marte Foldvik-Høgås
Tina Scheen Kiese
Faktisk.no
Spillpedagogikk: Et seminar om dataspill i arbeid med psykisk helse
Anine Ludviksen
Horten vgs
Lær Python med spill og animasjoner
Karl Arne Dalsaune & elever
Charlottenlund vgs
NPEDs Erfaringsdelingskafe
Sissel Bjørkevoll Thomassen
NPED, Giske Ungdomsskole
Ilka Nagel
NPED, HiØ/UiO
NKUL skaperverksted
Vitensentrene, skaperlærere, selvstendige skaperveiledere & Skaperskolen
11:00 – 11:30 Pause (Sesjoner) / Verksted 1 forts.
11:30 – 12:00 Parallell: Sesjoner 4 / Verksted 1 forts.
Programmering i matematikk
Espen Clausen
Grinde skule
Carl Andreas Myrland
Østvang skole
Elevenes digitale kompetanse – plan for skolene i Nordre Follo
Terje Stokke Nørving
Birgitte Sørgaard
Karianne Aarøy Særvoll
Maria Sofie Olsson
Nordre Follo kommune
12:00 – 13:00 Lunsj
13:00 – 14:30 Parallell: Sesjoner 5 / Verksted 2
MERK! Verkstedene varer i 90 minutter (13:00–14:30) og overlapper både sesjon 5 og 6. (Sesjonene varer i 30 minutter.)
Innovativ digital undervisning hvordan kan teknologi øke kvaliteten på undervisning?
Magnus Nohr
Høgskolen i Østfold
Rebusløp om inkluderende læringsteknologi
Fredrik Lillestølen Ekren
Inger Lene Hustuft
Kjersti Gurrich
Statped
Robotlek med algoritmer – programmering med de yngste elevene
Marianne Hagelia
Høgskolen i Østfold
Marianne Hagelia
Kristin Læret
Digital kompetanseheving i lokale profesjonsfelleskap – praksisøkt med askerskolen
Arne Bergan & Marie Ydstie Olavsen
Asker kommune
Cathrine Edelhard Tømte
Universitetet i Agder
Eirik Holth Johannessen
Spikkestad barneskole
Mona Beate Lippert-Bakke
Folkestad barneskole
Hacking i skolen
Jon Bjarne Bø
Thomas Angell Storhaug
Godalen vgs
En språkassistent i sekken? Teknologi i det flerspråklige klasserommet.
Stine Brynildsen
Sonja Nygaard-Joki
Høgskolen i Østfold
Silje Thornquist
St. Marie læringssenter
Live Podcast Spillpedagogene Live – «En ny tid kommer»?
Odin Nøsen
NKUL skaperverksted
Vitensentrene, skaperlærere, selvstendige skaperveiledere & Skaperskolen
13:30 – 14:00 Pause (Sesjoner) / Verksted 2 forts.
11:30 – 12:00 Parallell: Sesjoner 6 / Verksted 1 forts.
MERK! Verkstedene varer i 90 minutter (13:00–14:30) og overlapper både sesjon 5 og 6. (Sesjonene varer i 30 minutter.)
Lange tekster på skjerm eller papir. Må vi velge?
Jan Frode Lindsø
Marthe Moe
NDLA
AR og VR- kun fancy teknologi, eller læringsfremmende?
Irene Tombre
Tom Reppesgård
Tor Heyerdal videregående skole
14:30 – 15:00 Pause
14:45 – 15:25 Parallelle sesjoner 7
Tidlig identifikasjon av lesevansker hos førsteklassinger fra iPad spilldata
Njål Foldnes
Makerspace – Oppstart og bruk med konkrete eksempler
Atle Hillmann
Fagerborg skole
Spillrommet som flerbrukshall
Aleksander Husøy
John Arne Gaard Nilsen
VR i yrkesfag – både undervisning og yrkesforberedende
Simen Bech
Anita Kr. Nordhammer
Skogmo VGS
«Delbart?» og DELE=DELTA – To tidsriktige undervisningsopplegg fra politiet
Renate Ytterdal
Christoffer Sour Svenningsen
Kripos
Gaming som arena for tverrfaglighet på yrkesfag
Catrine Emilie Jensen
Thor Heyerdal VGS
Skribentene i skoleavisen består av elever med store lese-og skrivevansker
Gitte N. Gjersdal
Oslo Voksenopplæring, Nydalen
Hva slags lærerkompetanser kreves i den digitaliserte skolen?
Cathrine Tømte
Anne Lien
Line R. Føreland
Martin Smith-Gahrsen
Universitetet i Agder
NKUL skaperverksted
Vitensentrene, skaperlærere, selvstendige skaperveiledere & Skaperskolen
15:30 – 16:00 Pause
16:00 – 16:30 Utstillerseminar-parallell 2
De ulike utstillerseminarene annonseres senere