NKUL 2020
Program torsdag 7. mai

Målgruppesymboler

B

= Grunnskole 1-7

U

= Grunnskole 5-10

V

= Videregående skole

L

= Lærerutdanning

S

= Skoleeier/-leder

I

= IKT-ansvarlig

B

= Grunnskole 1-7

U

= Grunnskole 5-10

V

= Videregående skole

L

= Lærerutdanning

S

= Skoleeier/-leder

I

= IKT-ansvarlig

Kapasitet

Sesjoner/verksted med begrenset kapasitet er angitt slik:

50

Tallet angir maks. antall deltakere.

08:30 – 09:00 Registrering for nyankomne

09:00 – 10:00 Plenum

Sofasamtale om fagfornyelsen

Moderator:
Thomas Seltzer
Panel:
TBD

10:00 – 10:30 Pause

10:30 – 12:00 Verkstedparallell 1

V1A
10:30 – 12:00

Rekk opp hånda – Live podkast

Martin Johannesen

Jørgen Moltubak


Rom: R1
V1B
10:30 – 12:00

Aktivitetsdata i klasserommet og syv steg for å utforske egen praksis

Cecilie Hansen
SLATE (UiB) & NORCE
Ingvild Vikingsen Skogestad
Knappskog skule

B
U
V
L
50

Rom:
V1C
10:30 – 12:00

Dataspill for barneskolen

Anders Fossen Trøan
Jakobsli skole
Alexander Westre Skog
Damsgård skole

B
40

Rom:
V1D
10:30 – 12:00

Digital Læringsdesign: Lær å lage læringsstier!

Sonja Nygaard-Joki
NDLA & Fredrik II vgs

V

Rom:
V1E
10:30 – 12:00

Lag podkast med elevene

Jone Nikolai Nyborg
Vennesla vgs

V

Rom:
V1F
10:30 – 12:00

Autentisk læring gjennom globalt samarbeid

Kristin Skage
Damsgård skole
Heidi Anne Lien
Damsgård skole

B
U
V
L
S
I
70

Rom:
V1G
10:30 – 12:00

Minecraft på timeplanen. En ufarlig inngang til læring

Oda Bøthun
Statped
Miriam Modalsli
Statped

B
U
V
L
S
I
30

Rom:
V1H
10:30 – 12:00

Smarte planter med programmering

Kristine Sevik
Utdanningsdirektoratet
Vibeke Guttormsgaard
Utdanningsdirektoratet

B
U
50

Rom:
V1I
10:30 – 12:00

VR/AR for læring og trening i skolen og i arbeidslivet

Ekaterina Prasolova-Førland
NTNU
Jose Garcia
NTNU
Mikhail Fominykh
NTNU

U
V
L
I
40

Rom:
SKV04
10:30 – 12:00

NKUL skaperverksted

Vitensentrene, skaperlærere, selvstendige skaperveiledere & Skaperskolen

B
U
V
L
S
I
40

12:00 – 13:00 Lunsj

13:00 – 14:30 Verkstedparallell 2

V2A
13:00 – 14:30

Live podcast med Spillpedagogene – Tre hardnakkede myter om dataspill i skolen

Tobias Staaby, Aleksander Husøy, Halvor Thengs & Odin Nøsen
Spillpedagogene

B
U
V
L

Rom:
V2B
13:00 – 14:30

Elever som forsker på det dei vil, kan det gå bra? Bli forsker du også!

Sveinar Kleive m/elever
Ulstein vgs

U
V
40

Rom:
V2C
13:00 – 14:30

Faktasjekk i klasserommet

Marie Samuelsen
Faktisk.no

Vilde Kaasen Krogsrud
Faktisk.no

U
V
30

Rom:
V2D
13:00 – 14:30

Algoritmisk tenkning – lær å kode gjennom musikk og verktøyet Sonic-Pi

Robin Isfold Munkvold
Nord universitet
Helga Dis Isfold Sigurdardottir
Nord universitet

V

Rom:
V2E
13:00 – 14:30

Fagfornyelsen i praksis – Aktive elever lærer best!

Magnus Nohr
Høgskolen i Østfold

B
U
V
L

Rom:
V2F
13:00 – 14:30

Dybdelæring i matematikk med Python

Rune Mathisen
Vestfold og Telemark fylkeskommune
Tom Jarle Christiansen
Vestfold og Telemark fylkeskommune

V
Rom:
V2G
13:00 – 14:30

Med enkle grep er alle med!

Fredrik Lillestølen Ekren, Statped
Gitte Gjersdal, Statped
Miriam Modalsli, Statped
Espen Wiberg, Statped
Yngvild Rye, Statped
Anders Wicken Ølander, Statped
Kjersti Gurrich, Statped

B
U
V
L
S
I
64

Rom:
V2H
13:00 – 14:30

Hva er god tilbakemelding på multimodale tekster?

Øystein Gilje
UiO
Ingunn Bremnes Stubdal
Bærum kommune
Ungdomsskolelærere
Bærum kommune

U
50

Rom:
V2I
13:00 – 14:30

Få elevene ut og lære med mobiltelefon

Kurt Klungland
Samfundets skole, Egersund

U
V
30

Rom:
SKV05
13:00 – 14:30

NKUL skaperverksted

Vitensentrene, skaperlærere, selvstendige skaperveiledere & Skaperskolen

B
U
V
L
S
I
40

14:30 – 14:45 Pause

14:45 – 15:25 Parallelle sesjoner 3

S3A
14:45 – 15:25

Programmering i fagfornyelsen – et forskningsprosjekt om tverrfaglig skaperverksted, kreativitet og dybdelæring

Ellen Egeland Flø
Mailand vgs

B
U
V
L
S

Rom:
S3B
14:45 – 15:25

Foredrag ved vinneren av Gullepleprisen

Annonseres i åpningsplenum


Rom:
S3C
14:45 – 15:25

Gode eksempler på praksis i digitale klasserom. Et veikart for arbeid med fagfornyelsen i ungdomsskolen

Øystein Gilje
UiO
Åslaug Bjerke
UiO

U
V

Rom:
S3D
14:45 – 15:25

FlipGrid – ett verktøy, mange muligheter

Lisa Stornes
Sauda vgs

B
U
V

Rom:
S3E
14:45 – 15:25

Den skapende konsument – opplevelsen som didaktisk grep i VR og dataspill

Odin Nøsen
Randabergskolen
Jørund Høie Skaug
Kulturtanken

B
U
V
L
S

Rom:
S3F
14:45 – 15:25

Hacking: Farer og fordeler innen utdanning

Daniel Christensen
elev, Heimdal vgs
Ole Mathias Gulvåg
elev, Heimdal vgs

U
V
S
I

Rom:
S3G
14:45 – 15:25

Må teksten alltid være lineær?

Sølvi Ellefsen
Statped
Tonje Lundervold
Statped

B
U

Rom:
S3H
14:45 – 15:25

Ny digital læreplanvisning

Kjersti Mikalsen
Utdanningsdirektoratet

B
U
V
L

Rom:
SKV06
14:45 – 15:25

NKUL skaperverksted

Vitensentrene, skaperlærere, selvstendige skaperveiledere & Skaperskolen

B
U
V
L
S
I
40

15:25 – 15:45 Pause

15:45 – 16:15 Utstillerseminar-parallell 2

U2A
15:45 – 16:15

Gyldendal: Et praksisnært dypdykk i Skolestudio

Jørgen Walderhaug Jensen
Gyldendal

Kristian Aa
Gyldendal


Rom:
U2B
15:45 – 16:15

Conexus

Mer informasjon kommer


Rom:
U2C
15:45 – 16:15

Moava

Mer informasjon kommer


Rom:
U2D
15:45 – 16:15

Utdanningsforbundet

Mer informasjon kommer


Rom:
U2E
15:45 – 16:15

Kikora og MatteMaraton – regn med oss!

Tommy Nordby
Kikora


Rom:
U2F
15:45 – 16:15

Creaza presenterer nye komplette læremidler

Mer informasjon kommer


Rom:
U2G
15:45 – 16:15

Brettboka

Olav Reitan
Brettboka


Rom:
U2H
15:45 – 16:15

Lingit: Hva skiller programvare spesielt utviklet for dyslektikere fra mer generell programvare?

Mer informasjon kommer


Rom:
SKV07
15:45 – 16:15

NKUL skaperverksted

Vitensentrene, skaperlærere, selvstendige skaperveiledere & Skaperskolen
NB! Ingen skaperaktiviteter i denne tidsbolken, men vi er tilgjengelig for spørsmål du måtte ha omkring skaperverksted.

B
U
V
L
S
I
30

16:15 Slutt program dag 2