NKUL 2023
Program torsdag 11. mai
Målgruppesymboler
= Grunnskole 1-7
= Grunnskole 5-10
= Videregående skole
= Lærerutdanning
= Skoleeier/-leder
= IKT-ansvarlig
= Grunnskole 1-7
= Grunnskole 5-10
= Videregående skole
= Lærerutdanning
= Skoleeier/-leder
= IKT-ansvarlig
Kapasitet
Tallet angir maks. antall deltakere.
Strømming til konferanseportalen
Sesjoner/verksted som filmes og strømmes til konferanseportalen er markert med en asterisk ved siden av romnummeret.
08:30 – 09:00 Registrering for nyankomne
09:00 – 10:00 Plenum 3: «Skolen 3.0: Skolen finnes, så hva gjør vi med den»
Hovedinnleder:
Simen Spurkland
Hennummarka skole, Lier kommune
Rom: R1 (med videooverføring R5 & R7)*
10:00 – 10:30 Pause
10:30 – 11:00 Parallell: Sesjoner 3 / Verksted 1
Hvordan tilrettelegging for hørselstap kan gjør undervisningen mer tilgjengelig for alle!
Anders Wicken Ølander
Statped
Læreres multimodale vurderingskompetanse
Thea Vikebø
Bærum kommune
Marthe Fallang
Bærum kommune
Kræsjkurs og hjelp! Her kan du få hjelp og innføring i hva du kan bruke av tjenester og hvordan.
Christian Sørbye Larsen
prosjektleder SkoleSec, KS
Ufrivillig skolefravær
Maren Johanne Nordby
Hedda Gjesti Tjäder
Kristine Damsgaard
Statped
Angrip! – og prøv et gratis læremiddel om krigens folkerett
John Harald Bondevik
Camilla Sjøvoll
Norges Røde Kors
Kan vi stole på det vi ser?
Marte Foldvik-Høgås
Tina Scheen Kiese
Faktisk.no
Spillpedagogikk: Et seminar om dataspill i arbeid med psykisk helse
Anine Ludviksen
Horten vgs
Lær Python med spill og animasjoner
Karl Arne Dalsaune & elever
Charlottenlund vgs
Video som vurderingsverktøy. Erfaringsdeling om bruk av video i vurdering.
Sissel Bjørkevoll Thomassen
NPED, Giske Ungdomsskole
Ilka Nagel
NPED, HiØ/UiO
NKUL skaperverksted
Vitensentrene, skaperlærere, selvstendige skaperveiledere & Skaperskolen
11:00 – 11:30 Pause (Sesjoner) / Verksted 1 forts.
11:30 – 12:00 Parallell: Sesjoner 4 / Verksted 1 forts.
Programmering i matematikk
Espen Clausen
Grinde skule
Carl Andreas Myrland
Østvang skole
Elevenes digitale kompetanse – plan for skolene i Nordre Follo
Terje Stokke Nørving
Birgitte Sørgaard
Karianne Aarøy Særvoll
Maria Sofie Olsson
Nordre Follo kommune
12:00 – 13:00 Lunsj
13:00 – 14:30 Parallell: Sesjoner 5 / Verksted 2
MERK! Verkstedene varer i 90 minutter (13:00–14:30) og overlapper både sesjon 5 og 6. (Sesjonene varer i 30 minutter.)
Fra ny strategi nasjonalt til god digital utvikling lokalt
Geir Ottestad Kunnskapsdep.
Lene Karin Wiberg KS
Rune Melgård
Digitaliseringsnettverket Telemark&Vestfold
Viggo Fedreheim Narvik kommune
Innovativ digital undervisning hvordan kan teknologi øke kvaliteten på undervisning?
Magnus Nohr
Høgskolen i Østfold
Kunstig intelligens i undervisning – problemstillinger og praksis
Øystein Nilsen
Utdanningsdirektoratet
Terje Pedersen
Rothaugen skole
Odin Nøsen
Randaberg kommune
Rebusløp om inkluderende læringsteknologi
Fredrik Lillestølen Ekren
Inger Lene Hustuft
Kjersti Gurrich
Statped
Robotlek med algoritmer – programmering med de yngste elevene
Marianne Hagelia
Høgskolen i Østfold
Kristin Læret
USN
Digital kompetanseheving i lokale profesjonsfelleskap – praksisøkt med askerskolen
A. Bergan & M. Ydstie Olafsen
Asker kommune
C. Edelhard Tømte Universitetet i Agder
E, Holth Johannessen Spikkestad bs
M. B. Lippert-Bakke Folkestad bs
Hacking i skolen
Jon Bjarne Bø
Thomas Angell Storhaug
Godalen vgs
En språkassistent i sekken? Teknologi i det flerspråklige klasserommet.
Stine Brynildsen
Sonja Nygaard-Joki
Høgskolen i Østfold
Silje Thornquist
St. Marie læringssenter
Live Podcast Spillpedagogene Live – «En ny tid kommer»?
Odin Nøsen
NKUL skaperverksted
Vitensentrene, skaperlærere, selvstendige skaperveiledere & Skaperskolen
13:30 – 14:00 Pause (Sesjoner) / Verksted 2 forts.
14:00 – 14:30 Parallell: Sesjoner 6 / Verksted 1 forts.
MERK! Verkstedene varer i 90 minutter (13:00–14:30) og overlapper både sesjon 5 og 6. (Sesjonene varer i 30 minutter.)
Lange tekster på skjerm eller papir. Må vi velge?
Jan Frode Lindsø
Marthe Moe
NDLA
AR og VR- kun fancy teknologi, eller læringsfremmende?
Irene Tombre
Tom Reppesgård
Tor Heyerdal videregående skole
14:30 – 15:00 Pause
15:00 – 15:30 Parallelle sesjoner 7
Tidlig identifikasjon av lesevansker hos førsteklassinger fra iPad spilldata
Njål Foldnes
Makerspace – Oppstart og bruk med konkrete eksempler
Atle Hillmann
Fagerborg skole
Spillrommet som flerbrukshall
Aleksander Husøy
John Arne Gaard Nilsen
VR i yrkesfag – både undervisning og yrkesforberedende
Simen Bech
Anita Kr. Nordhammer
Skogmo VGS
«Delbart?» og DELE=DELTA – To tidsriktige undervisningsopplegg fra politiet
Renate Ytterdal
Christoffer Sour Svenningsen
Kripos
Gaming som arena for tverrfaglighet på yrkesfag
Catrine Emilie Jensen
Thor Heyerdal VGS
Skribentene i skoleavisen består av elever med store lese-og skrivevansker
Gitte N. Gjersdal
Oslo Voksenopplæring, Nydalen
Hva slags lærerkompetanser kreves i den digitaliserte skolen?
Cathrine Tømte
Anne Lien
Line R. Føreland
Martin Smith-Gahrsen
Universitetet i Agder
NKUL skaperverksted
Vitensentrene, skaperlærere, selvstendige skaperveiledere & Skaperskolen
15:30 – 16:00 Pause
16:00 – 16:30 Utstillerseminar-parallell 2
Gyldendal: Engasjer med kunstig intelligens i klasserommet
Jørgen Walderhaug Jensen
Moava: Oppfølging skole- og barnehagemiljø
Arnt Gunnar Tønnessen
Moava
Kopinor: Bli med på en samtale om opphavsrett og kopiering i klasserommet
Hege Døssland
Marit Mosnesset
Kjetil Digre
Kopinor
Kikora: Fra ringspill til utforskende læring
Jan Fongen
Tommy Nordby
Kikora
NRK Skole: Supernytt – slik lager vi nyheter for barn og unge
Eirin Nilssen Vikøren
Kunnskap.no: Tospråklig fagopplæring – ta elevenes morsmål på alvor!
Camilla Njølstad Bildeng
Utdanningsforbundet: Utdanningsforskning.no, og forskningsanvendelse i praksis
Kansellert p.g.a. sykdom
Dustin: Takeback – Gjenbruk, bærekraft og miljøvern i skolehverdagen!
Pål Brede Valdal
Martin Torgersen
16:30 Slutt ordinært program dag 2
17:00 – 22:00 Vitensenteret: «NKUL 2023 – En uforglemmelig kveld»
Sosialt arrangement