NKUL 2022
Program torsdag 12. mai
Målgruppesymboler
= Grunnskole 1-7
= Grunnskole 5-10
= Videregående skole
= Lærerutdanning
= Skoleeier/-leder
= IKT-ansvarlig
= Grunnskole 1-7
= Grunnskole 5-10
= Videregående skole
= Lærerutdanning
= Skoleeier/-leder
= IKT-ansvarlig
Kapasitet
Tallet angir maks. antall deltakere.
Strømming til konferanseportalen
Sesjoner/verksted som filmes og strømmes til konferanseportalen er markert med en asterisk ved siden av romnummeret.
08:30 – 09:00 Registrering for nyankomne
09:00 – 10:00 Plenum
Sofasamtale om læremidler
Moderator:
Thomas Seltzer
Rom: R1 (med videooverføring R5 & R7)*
10:00 – 10:30 Pause
10:30 – 12:00 Verkstedparallell 1
Kræsjkurs i trygg innramming av det digitale læringsmiljøet
Christian Sørbye Larsen
KS
Trond Arne Johansen
Kristiansand kommune
Eirin Oda Lauvset
Asker kommune
Harald Torbjørnsen
KiNS
Ufrivillig skolefravær del 2 – workshop med verktøyene som ble presentert i sesjon 2B
Miriam Modalsli, Maren Johanne Nordby, Kristine Damsgaard & Hedda Tjäder
Statped
Skapende undervisning, gjennomføring, grep og verktøy
Rannei Solbak Simonsen & Subashini P. Ruben
Naturfagsenteret, UiO
Du betaler med dine data. Et læringsspill om digital refleksjon
Ingvar Tjøstheim
Norsk regnesentral
Vanessa Ayres Pereira
UiB
NB! Dette verkstedet er kortere og gjennomføres to ganger
Kodetimen: Programmering med blokker i code.org og Scratch
Kjell Inge Tomren
NTNU
Spillpedagogene Live – «Men hva i svarte er egentlig et dataspill?»
Spillpedagogene
Analoge og digitale Escape Room. Utforsking av opplevingar og læring.
Håvard Krøvel-Velle
Volda vidaregåande skule
Slik vurderer du multimodale tekster i ungdomsskolen
Øystein Gilje, Vilde Bjørnrødgård & Eli Tronsmo
UiO
Ingunn Bremnes Stubdal
Bærum kommune
Elbilsimulator og bruk av Arduino selvkjørende biler i undervisning
Diti Berisha & Tom Reppesgård
Thor Heyerdahl videregående skole
NKUL skaperverksted
Vitensentrene, skaperlærere, selvstendige skaperveiledere & Skaperskolen
12:00 – 13:00 Lunsj
13:00 – 14:30 Verkstedparallell 2
Innhøsting av elevdata – til nytte og besvær?
Lene Karin Wiberg, KS
Brian Jørgensen, Oslo kommune
Eirin Lauvset, Asker kommune
Jeanette Samuelsen, SLATE, UiB
Koding i spesialundervisning. Bluebots, Lego WeDo og Spike
Ane Kristin Holm Larsen & Tarjei Grimstad
Thor Heyerdahl videreående skole
Lær å bruke 3D-skriveren i ditt klasserom – et elevdrevet verksted
Jason Ready & elever
Charlottenlund videregående skole
Korleis anvende PRIMM til introduksjon av programmering i matematikk?
Kim André Stavenæs Refvik
Høgskolen i Volda
Spillkino i klasserommet – Spillformidling på den beste og billigste måten
Odin Nøsen
Randaberg kommune
Jørund Høie Skaug
Kulturtanken
Smarthus-programmering med Micro:bit – energieffektivisering i samfunnet
Sigurd Hagen Johansen, Irene Tombre &
elever
Thor Heyerdahl videregående skole
Hva kan skoleledere egentlig om utvikling av skolens digitale kompetanse?
Ilka Nagel
HiØ/UiO
Tore Mydland
Kristiansand kommune
Lær å lage egne interaktive 360-opplevelser
Tom Knudsen & Eivind Sehested Zakariassen
NDLA
NKUL skaperverksted
Vitensentrene, skaperlærere, selvstendige skaperveiledere & Skaperskolen
14:30 – 14:45 Pause
14:45 – 15:25 Parallelle sesjoner 3
Ny digital løsning for veileder til kvalitet i læremidler
Torill Sommerlund & Bjørn-Håkon Solberg
Utdanningsdirektoratet
Hvordan kan læringsteknologi støtte opp under god vurderingspraksis?
Knut Madsbakken
Oslo kommune
Elevprodusert podkast: Hvorfor og hvordan?
Hanne Kristin Dypedal
Danielsen videregående skole
Å tenke utenfor bok(s)en
Ingvild Vikingsen Skogestad
Knappskog skule, Øygarden kommune
«Gøy på nett», en gratis, digital læringsressurs om nettvett og digital dømmekraft
Siw Askheim, Statped
Hanne Tessem, Oslo universitetssykehus
Leif Gunnar Vestbøstad Vik, Barnevakten
Erlend Kobro, LearnLab
Spill i skolen = måloppnåelse? Erfaringer fra Benterud skole i Koronatiden.
Oddgeir Skage
Lørenskog kommune
VR som verktøy for å fremme leselyst hos gutter
Terje Pedersen & elever
Rothaugen skole, Bergen kommune
Intern kompetanseutvikling er god kompetanseutvikling
Henrik Instebø og Cecilie Warholm Ferraiolo
Larvik kommune
Øystein Gilje
Universitetet i Oslo
NKUL skaperverksted
Vitensentrene, skaperlærere, selvstendige skaperveiledere & Skaperskolen
15:25 – 15:45 Pause
15:45 – 16:15 Utstillerseminar-parallell 2
Gyldendal: To år med nye læreplaner, to år med Gyldendals Skolestudio
Kristian Aa &
Jørgen Walderhaug Jensen
Gyldendal
Interactive Norway: SMART Board – et samlende pedagogisk verktøy i klasserommet!
Kristina Rummelhoff,
Amalie Skarsgaard &
Trude Wang Tørvik
Interactive Norway
Microsoft: Minecraft: Education Edition som tverrfaglig arena
Maren Aasrud
Microsoft Norge
NRK Skole: Animasjon i forklaringsvideoer for bedre læring
Joakim Skavern
Daglig leder i Verdiverkstedet
Pål Solum
Prosjektleder i NRK Skole
Creaza: Slik har du aldri sett digitale læremidler før!
Thor-Erik Rødland,
Cathinka Kopperud,
Vibeke Omberg &
Kristin Hop
Creaza
DragonBox Skole: Utforskning på elevenes premisser
Gunnhild Nergård
Kahoot Dragonbox
OBS! Dette er en programendring: seminaret til Utdanningsforbundet utgår.
Kikora: Fra «skolematematikk» til utforskende, elevaktiv læring med Kikora
Tommy Nordby
Kikora
Kunnskap.no: Læringsanalyse – et verktøy for tilpasset opplæring
Magnus Bratrud & Katrine Heen-Nykaas
Kunnskap.no
Lingit AS: Lingdys – Nå også med verktøy for matematikk
Silje Juliussen & Jørn Almberg
Lingdys