NKUL 2022
Program onsdag 11. mai
Målgruppesymboler
= Grunnskole 1-7
= Grunnskole 5-10
= Videregående skole
= Lærerutdanning
= Skoleeier/-leder
= IKT-ansvarlig
= Grunnskole 1-7
= Grunnskole 5-10
= Videregående skole
= Lærerutdanning
= Skoleeier/-leder
= IKT-ansvarlig
Kapasitet
Sesjoner/verksted med begrenset kapasitet er angitt slik:
Tallet angir maks. antall deltakere.
Strømming til konferanseportalen
Sesjoner/verksted som filmes og strømmes til konferanseportalen er markert med en asterisk ved siden av romnummeret.
08:30 – 10:00 Registrering
10:00 – 11:30 Åpningsplenum
Musikalsk åpning
Strindens Promenade Orchester
Velkomsthilsen
Anne Borg
Rektor, NTNU
Tale
Halvard Hølleland
Statssekretær, Kunnskapsdepartementet
Praktisk informasjon
Haakon Aasprong
Prosjektleder NKUL
Keynote: Digitalisering i grunnopplæringen – hva vet vi?
Øystein Gilje
Professor, UiO & Professor II, UiS
Sanna Erika Forsström & Morten Bergsten Njå
Førsteamanuenser, Kunnskapssenteret for utdanning, UiS
Synnøve Amdam
Høgskolelektor, Høgskulen i Volda
Les mer om dette plenumsforedraget
Utdeling av Gullepleprisen 2022
Bente Moen Kristiansen
Styremedlem, Norsk pedagogisk dataforening (NPeD)
Rom: R1 (med videooverføring R5 & R7)*
11:30 – 12:30 Lunsj
12:30 – 13:00 Parallelle sesjoner 1
Kompetansepakke «digital kompetanse for lærere»
Rolf-Erik Østerås & May-Hege Marthinussen
Utdanningsdirektoratet
Hvordan bruke andre sanser i programmering?
Inger Lene Hustuft, Øivind Rønning & Tore Pukstad
Statped
Hvordan starte opp et skaperverksted?
Irene Tombre, Monica Gjertsen Steinbakken & elever
Thor Heyerdahl videregående skole
Business as usual for nettskolene i koronaperioden
Torkil Valla & Wenche Rolandsen
Trøndelag nettskole
Pedagogisk bruk av programmering
Kjell Inge Tomren, NTNU
Pål Sindre Digernes, Sula kommune
Therese Netland, Sykkylven kommune
One Book to Connect the World
Terje Pedersen
Rothaugen skole, Bergen kommune
Tverrfaglige og kreative timer med Ungt Entreprenørskap
May Iren Jakobsen & elever
Langhus skole, Nordre Follo kommune
Foredrag ved vinneren av Gullepleprisen 2022
?
(Vinneren annonseres under åpningsplenumet)
NKUL skaperverksted
Vitensentrene, skaperlærere, selvstendige skaperveiledere & Skaperskolen
13:10 – 13:30 Pause
13:30 – 14:00 Utstillerseminar-parallell 1
Eplehuset: Å forske på egen praksis – The School Toolkit
Marit Tuko Rasmussen
Fagansvarlig for utdanning, Eplehuset AS
Itslearning: Interaktiv live podcast
Magnus Nohr & Beathe Kathrine Moe
Scandec: Interaktiv whiteboard – spennende tavleundervisning i ny digital drakt
Solveig Lind-Dramstad & Håkon Bjørø
Pedagogiske rådgivere, Aktiv undervisning, Scandec
Tietoevry: All kommunikasjon med foresatte på ett sted – rett i lomma!
Eileen Hokaasen & Therese Vestengen Bjørø
Produktansvarlige, Tietoevry
Visma: Tidlig innsats og tverrfaglig samhandling
Ingunn Balgaard Østrem & Tuva Hovind
Visma
Cappelen Damm: Disko for videregående skole – et godt sted å lære, og et godt sted å være lærer! Alle fellesfag i videregående samlet i en digital tjeneste
Aleksander Tysseng Reutz &
Kjetil Ødegårdstuen
Cappelen Damm
KS: Spør en ekspert om personvern og informasjonssikkerhet
Pedagoger, sikkerhetseksperter og personvernombud knyttet til SkoleSec-prosjektet
Conexus: Oppfølgingsloggen – Fra innsikt til oppfølging
Per Christian Rasmussen
Produktsjef, Conexus
Elevkanalen: verden er ikke oppdelt i fag
Yngvar C. A. Nordberg, Julianne Kopperud & Ann Helen Estenstad
Elevkanalen
14:00 – 14:30 Pause
14:30 – 15:00 Parallelle sesjoner 2
Til topps med elevene
Kim Andre Nilsen Aarberg
Follese skole, Askøy kommune
Terje Pedersen
Rothaugen skole, Bergen kommune
Ufrivillig skolefravær – om å utnytte elevens interesser for å skape mestring
Maren-Johanne Nordby, Kristine Damsgaard & Hedda Tjäder
Statped
«Skaperskolen – Læring gjennom laging
Rannei Solbak Simonsen
Naturfagsenteret, Universitetet i Oslo
Bærekraftig utvikling gjennom tverrfaglig arbeid
Ingvild Vikingsen Skogestad & Monica Berntsen
Knappskog skule, Øygarden kommune
Programmering og utforskning i realfag – undervisningsopplegg og forskning
Ellen Egeland Flø
Universitetet i Oslo / Viken fylkeskommune
Elevers digitale vei til et felles Europa
Katrin Braun
Lista ungdomsskole, Farsund kommune
Engasjerende dybdelæring med AR og VR: Utvikling av praksisnære læringsformer i det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring
Hans Christian Arnseth
UiO
Thomas Peterson
Lambertseter videregående skole
Læringsløyper – kompetanseutvikling med 1:1-dekning av digitale enheter
Cathrine Pedersen & Frida Felicia Vennerød-Diesen, NIFU
Arne Bergan, Marie Y. Olafsen, Elena Granaas & Eirik H. Johannesen, Asker kommune
NKUL skaperverksted
Vitensentrene, skaperlærere, selvstendige skaperveiledere & Skaperskolen
15:10 – 15:30 Pause
15:30 – 16:30 Plenum: Digital dømmekraft – hva betyr det for deg som lærer?
Leonora Onarheim Bergsjø
Førsteamanuensis, Høgskolen i Østfold
Les mer om dette plenumsforedraget
Rom: R1 (med videooverføring R5 & R7)*