
Video og presentasjoner fra NKUL 2019
På denne siden finner du lenker til presentasjoner som er godkjent for publisering samt videoopptak av de sesjonene som ble filmet.
Onsdag 8. mai
Åpningsplenum
– onsdag 8. mai kl. 10:00-11:30
Videoopptak: Åpningsplenum med debatt om smarttelefonen i skolen
Sesjon 1
– onsdag 8. mai kl. 12:30-13:15
S1A: Korleis kan fagfornyinga forandre tanken vår om læring?
Videopptak av S1A
Ingvild Vikingsen Skogestad
S1B: Krav til universell utforming av IKT og fem råd for å kome i gang
Margrethe Berg Goksøyr
S1D: Endelig har jeg læringsdata om elevene! – det må da være fornuftig?
Kjetil Idås
S1E: Hvorfor vet ikke Google svaret?
Videopptak av S1E
Henriette Ibsen & Evelyn Kristensen
S1F: Å sette læring på (tanke)kartet
Sølvi Ellefsen & Chris Lund
S1G: Algoritmisk tenkning og programmering i fagfornyelsen
Videopptak av S1G (Pga. tekniske problemer mangler lyden i deler av opptaket)
Kristine Sevik & Vibeke Guttormsgaard
S1H: Digitalt samspill (Gulleplepris-foredraget)
Lisa Stornes
Sesjon 2
– onsdag 8. mai kl. 14:30-15:15
S2A: Hvordan undervise om bærekraftig utvikling etter nye læreplaner?
Mette Bjerkaas
S2B: Stories across borders – En digital tilnærming til elever og studenters erfaringer
Jon Sverre Hårberg & Arve Leraand
S2C: Koding og skaperverksted i det 21. århundret
Videopptak av S2C
Øyvind Opheim Rise
S2D: Hva bør iGenerasjonen møte når de inntar skolen? Et foredrag om skoleutvikling, lærers profesjonalitet og digital didaktikk
Videopptak av S2D (Pga. tekniske problemer mangler lyden i deler av opptaket)
Simen Spurkland
S2E: Industrien på elevens digitale premisser – en digital brobygger
Haldor Hove
S2G: Mobil i skolen – Utfordringer og muligheter
Jan Frode Lindsø
S2H: Hvordan ser dybdelæring ut i praksis i 1:1-klasserommet?
Videopptak av S2H
Øystein Gilje & Bjørn Bolstad
Plenum – Paul Kirschner
– onsdag 8. mai kl. 15:30-16:30
What Should and Shouldn’t We Do with ICT / Modern Media in School (and Why)?
Paul Kirschner
Torsdag 9. mai
Plenum – Thomas Hylland Eriksen
– torsdag 9. mai kl. 09:00-10:00
Hjerneforurensning som miljøproblem: om smarttelefonen og tanken
Thomas Hylland Eriksen
Verksted 1
– torsdag 9. mai kl. 10:30-12:00
V1A: Spillpedagogene – LIVE podcast
Tobias Staaby, Aleksander Husøy, Magnus Sandberg, Ragnhild Solberg, Halvor Thengs og Odin Nøsen
V1B: Verkstedsesjon: Drøftelser rundt og erfaringsdeling fra to nasjonale tiltak: Den teknologiske skolesekken & Digitalisering i lærerutdanning – Del 2 Digitalisering av lærerutdanningen 2018-2020
Ann-Thérèse Arstorp & prosjektledere fra digitaliseringsprosjektene
V1D: Min PfDK – lær om rammeverket og lag din egen digitale presentasjon på 90 minutt
Sigrun Lindaas Norhagen
V1G: Elevstyrt undervisning – digital sikkerhet
IKT-elever fra Heimdal vgs
V1H: Lego – Stem/steam og koding på en inkluderende og engasjerende måte med egenbygde roboter
Julie Ødegård Juul & Espen L. Wilberg
Verksted 2
– torsdag 9. mai kl. 13:00-14:30
V2A: IMTEL: innovative VR- og AR-verktøy for læring og trening
Mikhail Fominykh & studenter fra NTNU
V2B: Inkluderende opplæring – tilrettelegging og bruk av lese- og skrivestøtte for elever med avkodings- og forståelsesvansker
Videopptak av V2B
Gitte N. Gjersdal
V2C: VR og 360 som pedagogiske verktøy
Videopptak av V2C
Tom Knudsen & Eivind Zakariassen
V2D: Dataspillet Peer Gynt – et spill om litteratur og livsmestring
May Brit Støve, Richard Barlow & Magnus Sandberg
V2E: Et sammensatt blikk på sammensatte tekster
Stine M. Brynildsen & Ilka Nagel
V2F: 3D-modellering med gratis programvare
Hanne Madsen
V2G: Dataspill for mellomtrinnet
Anders F. Trøan, Alexander W. Skog & Jørund Høie Skaug
V2H: Spillbaserte læringsopplegg for «fremtidsklasserom» – eksempel fra Rothaugen skole
Adrian Talleraas & Terje Pedersen
Sesjon 3
– torsdag 9. mai kl. 14:45-15:30
S3A: På vei mot ny pedagogisk praksis – etablering av eget IKT, samfunn og programmeringsfag ved Revheim skole
Eirik Jåtten
S3B: Fanfiction som metode i kreative skriveprosesser i engelskundervisningen
Lena Heide Brennand
S3D: Hva skjer når litteraturen i Den kulturelle skolesekken blir virtuell?
June Breivik, Kristin Stoltz Thomassen & Christian Marstrander
S3E: Aktive elever lærer best! Hvordan digitale verktøy bidrar til elevmedvirkning
Videopptak av S3E
Magnus Nohr
S3F: Bruk av teknologi for å få elever med alvorlig skolefravær tilbake på skolen
Maren-Johanne Nordby
S3G: Fra ensomme ildsjeler til felles digitalt løft
Videopptak av S3G
Jens Bonde Rydhagen, Håvard Dahle, Morten Oddvik & Maryann Rosenhave
S3H: Nye læreplaner – for en fremtid i endring
Videopptak av S3H
Ole Christian Norum
Fredag 10. mai
Sesjon 4
– fredag 10. mai kl. 10:15-11:00
S4B: En stille revolusjon i lese- og skriveopplæringen
Videopptak av S4B
Aina Bekke
S4C: Effektiv undervisning og læring i virtuelle klasserom
Bjørn Vadet
S4D: Kan vi bruke tingenes internett for å skape interesse i programmering?
Monica Divitini, Fufen Jin & Dag Rune Kvittem
Last ned del 1 i PDF-format
Last ned del 1 som PowerPoint-presentasjon
Last ned del 2 i PDF-format
Last ned del 2 som PowerPoint-presentasjon
S4E: IKT i undervisning og læring – erfaringer fra globalt samarbeid med klasse på Hawaii – hvordan og hvorfor
Kristin Skage & Heidi Anne Lien
S4F: Digitale læringsressurser – mer effektiv tid for læreren i klasserommet
Gitte Skjønneberg
S4G: Læring gjennom lek – bruk av spill i tverrfaglig engelsk/IKT-undervisning
Geir Haugen Vikan
S4H: Fremtidens eksamen og prøver – hvordan kan digitalisering støtte vurdering av kompetanse i fremtiden?
Øyvind Lind Kvanmo, Cathrine Hjulstad, Geir Holcman & Andreas Husby Christensen
Alle opptakene på ett sted
På NKUL 2019 filmet vi det meste av det som skjedde i tre auditorier: R1, R5 og R7. Alle opptakene vil du etter hvert kunne finne i denne YouTube-spillelisten:
Og du, abonner på YouTube-kanalen vår og, da vel?