NKUL 2024
Program torsdag 30. mai
Målgruppesymboler
= Grunnskole 1-7
= Grunnskole 5-10
= Videregående skole
= Skoleeier/-leder
= Grunnskole 1-7
= Grunnskole 5-10
= Videregående skole
= Skoleeier/-leder
Kapasitet
Tallet angir maks. antall deltakere.
Strømming til konferanseportalen
Sesjoner/verksted som filmes og strømmes til konferanseportalen er markert med en asterisk ved siden av romnummeret.
08:30 – 09:00 Registrering for nyankomne
09:00 – 10:00 Plenum 3
KI i skolen – Til nytte eller til ergelse?
Panelsamtale/debatt
Debattleder:
Arne Krokan
NTNU
Panel:
Morten Rosenkvist
Udir
Marte Blikstad-Balas
UiO
Sølve Kuraas Karlsen
Faktisk.no
Hans Kristian Strandli Vie
Charlottenlund vgs
Petter Lona
Elevorganiasasjonen
nn
FUG
Hilsen fra NKULs hovedsponsor
Les mer om vår hovedsponsor: Scandec Systemer AS
Rom: R1 (med videooverføring R5 & R7)
10:00 – 10:30 Pause
10:30 – 11:00 Parallell: Sesjoner 3 / Verksted 1
Spillende vei til historiebevissthet
Malin Sandsmark
Nordahl Grieg VGS
Podkast: perfekt for elever som har muntlige utfordringer
Gitte Gjersdal
Henning Hansen
Oslo Voksenopplæring Nydalen
Språkmodeller i underveisvurdering og undervisning
Odin Nøsen
Randabergskolen
Kyborgerne kommer!
Karl Henrik Aanensen
Lørenskog vgs / NDLA
Thomas Bedin
Malakoff vgs / NDLA
KodeKunst med blokk, tekst (JavaScript/Python) og KI-hjelp
Jon Haavie
Norsk Teknisk Museum
Ola Kleiven
Vitensenteret i Trondheim
Ole Andreas Nordhaug
Vitenparken Ås
StøDig bruk av læringsteknologi i lese-, skrive- og språkopplæringen
Anette Iversen Aarflot
Merethe Tulin
Elisabeth Hasselstrøm
Oslo kommune, Utdanningsetaten
Learning by Design – helhetlige læringsoppdrag
Haldor Hove
NDLA
Roger Rosmo
NDLA
Torbjørn Nordvik Helgesen
NDLA
KI og utvikling av profesjonsfellesskapet
Lars Nordmo
Julie-Kathrine Skoglund
Utdanningsdirektoratet
Barnehageløypa: Minisymposium
Barnehagens digitale praksis – hva og hvordan?
Heidi Sandø, Skrivesenteret, NTNU
Profesjonsfaglig digital kompetanse i barnehagen
Sekkouri, Kaltzakorta, Sennerud (HiØ)
Rundebord: Digital kompetanse i barnehagen
Marianne Hagelia, HiØ
NKUL skaperverksted
Vitensentrene, skaperlærere, selvstendige skaperveiledere & Skaperskolen
11:00 – 11:30 Pause (Sesjoner) / Verksted 1 forts.
11:30 – 12:00 Parallell: Sesjoner 4 / Verksted 1 forts.
Fra tegneserie til levende ord
Jone Nyborg
Vennesla vgs / NDLA
Anna Maria Holvik
Greveskogen vgs / NDLA
Spill i barneskolen som et tverrfaglig bindeledd
Marius Rustand
Damsgård skole
12:00 – 13:00 Lunsj
13:00 – 14:30 Parallell: Sesjoner 5 / Verksted 2
MERK! Verkstedene (og Barnehageløypa minisymposium) varer i 90 minutter (13:00–14:30) og overlapper både sesjon 5 og 6. (Sesjonene varer i 30 minutter.)
Hvordan lykkes med læringsteknologi?
Mari Eikre Brochmann
Henrik Høyberg Aure
Osloskolen
Kristina Simensen
Tåsen skole
Martin Haldorsen
Ris skole
Det multimodale klasserommet og XR teknologi
Marie Edin Solheim
Storhamar vgs
Pedagogisk intelligens – Kunstig intelligens i undervisning og skole
Magnus Nohr
Høgskolen i Østfold
KI for Lærere: Skreddersy ditt eget undervisningsmateriale på minutter!
Marianne Hagelia
Høgskolen i Østfold
Utforsk samisk verden i Minecraft Education
Line Reichelt Føreland
Universitetet i Agder / Universitetet i Lappland
Eirik Hodne
Universitetet i Agder og Karuss
Kari Midtsund Norbø
Universitetet i Agder og Vigvoll
Lemet Máhtte Eira Sara
Samisk Høgskole og Universitetet i Agder
Fra Gamingrom til klasserom
Aslak Skarderud
Petter Andreas Rabben
Daniel Strand Bjerke
Buvik skole
Samme matteoppgave for hele klassen -går det an?
Maren W.Midtsand
Matematikksenteret
Kjersti Pleym Spigset
Matematikksenteret
Monica Rehaug
Matematikksenteret
Lag din egen KI-styrte robot med micro:bit
Jon Haavie
Norsk Teknisk Museum
Ola Kleiven
Vitensenteret i Trondheim
Jørn Hafver
Jærmuseet
Kenneth Fossland
Vitensenteret i Trondheim
Annonseres senere
Udir
Barnehageløypa: Verksted
Rebusløpet: Fra koder til kamerater
Statped
Barnehageløypa: Minisymposium
Robotlek og algorytmisk
A. Wara, A. Bruvold (Nord-Norsk vitensenter)
Estetisk uttrykk med en digital dimensjon
M. Torsetnes, I. M. Rypdal (Ilabekken barnehager)
Digitale uterom
S. Skagen, G. Valøen (Ilabekken barnehager)
NKUL skaperverksted
Vitensentrene, skaperlærere, selvstendige skaperveiledere & Skaperskolen
13:30 – 14:00 Pause (Sesjoner) / Verksted 2 forts.
14:00 – 14:30 Parallell: Sesjoner 6 / Verksted 1 forts.
MERK! Verkstedene varer i 90 minutter (13:00–14:30) og overlapper både sesjon 5 og 6. (Sesjonene varer i 30 minutter.)
Vurdering i chatbotens tid? Læreres erfaringer med store språkmodeller.
Stine Brynildsen
Marianne Hagelia
Høgskolen i Østfold
Fremtidens Klasserom: Tilpasset Opplæring Gjennom Kunstig Intelligens
Vebjørn Røskar Krågebakk
Hadeland videregående skole
Kjetil Berglund
Karriere Innlandet
Tore Åsvedstad
Hamar katedralskole
Kristian Jevanors Eng
Hamar katedralskole
14:30 – 15:00 Pause
15:00 – 15:30 Parallelle sesjoner 7
AR i Utdanning: Tips til økt engasjement og utforskende læring
Ingrid Skrede
Eirik Wahlstrøm
Ludenso
Inkluderende undervisning for alle- er det mulig?
Siv Bendiksen
Namsos kommune
Utvidet virkelighet som dybdelæring
Anders Kluge
Marlene Hasle
Silje Balsnes Haugan
Universitetet i Oslo
Fra teknologi til praksis?
Omvendt undervisning i yrkesfaglig opplæring
Stine Brynhildsen
Sonja Nygaard-Joki
Høgskolen i Østfold
Julia Moen Nordahl
David Aasen
Åssiden Videregående skole
Barnehageløypa: En digital reise i barnehagen: Fra visjon til virkelighet
Ellen Elise Aarstad
Ullensaker kommune
Vanessa Dahl-Gangstad
Balder Allé barnehage
Cecilie Von Schlanbusch Huse
Kløfta barnehage
Barnehageløypa:
Ai Ai, for et eventyr
Beate Gjestal
Runar Eikhaug
Kristin Aadland-Atkinson
Ingvild Farestveit
NLA University College
NKUL skaperverksted
Vitensentrene, skaperlærere, selvstendige skaperveiledere & Skaperskolen
15:30 – 16:00 Pause
16:00 – 16:30 Utstillerseminar-parallell 2
Gyldendal
Prisvinnende læremidler i Gyldendal Skolestudio
Jørgen Walderhaug Jensen
Kristian Aa
Gyldendal
Kikora
Kikora Vurdering – et inkluderende og engasjerende testverktøy i matematikk
Vineet Sharma
Tommy Nordby
Kikora
Kahoot Dragonbox
Dragonbox Kahoot!
Gunnhild B. Nergård
Kristin V. Hove
Kahoot Dragonbox
Campus Inkrement
Variert matematikkundervisning med Campus Matte 1-10 og VGS
Anders Standeren
Campus Inkrement
Lingit
Equatio- et læringsstøttende verktøy for matematikk
Silje Juliussen
Lingit
Learnlab
Alle kan mestre: inkluderende og engasjerende undervisning med Learnlabs KI!
Yngve Lindvig
Tone Mari Gurskevik
Learnlab
Dustin
Hvordan designe læring med kunstig intelligens i klasserommet
Steinar Sevje
Dustin
Eduplaytion
Matematikkundervisning med dataspill – Numetry Skole i klasserommet
Håvard Tjora
Bjørn Ivar Mesel
Eduplaytion
16:30 Slutt ordinært program dag 2
18:00 Sosialt arrangement på Vitensenteret
Vi snur Vitensenteret på hodet – og lager byens mest nerdete utested